آیا سود صندوق‌ها ماهیانه است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به شمار می‌روند و در میان فعالان این بازار طرفداران زیادی دارند. اما سوال بسیاری از این سرمایه‌گذاران این است که آیا سود صندوق‌ها ماهیانه است؟ در این مطلب به سراغ صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه رفته‌ایم. با ما همراه شوید.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

برای سرمایه گذاری در بورس دو روش کلی وجود دارد. شما یا خودتان مدیریت دارایی‌هایتان را در این بازار بر عهده می‌گیرد یا مدیریت آن را به افراد حرفه‌ای بازار سرمایه می‌سپارید.

صندوق های سرمایه گذاری در سپردن مدیریت دارایی به افراد حرفه‌ای و با تجربه در زمینه بورس و بازارهای مالی است که معنا پیدا می‌کند. این صندوق‌ها از جمله ابزارهای مدیریت غیرمستقیم دارایی‌ها در بورس به شمار می‌روند و انواع مختلفی از آن‌ها در بازار سرمایه کشور فعالیت می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ویژه برای کسانی که دانش یا فرصت کافی برای حضور در بورس و معامله‌گری در این بازار را ندارند، گزینه‌ای بسیار خوب محسوب می‌شوند.

این صندوق‌ها دارایی مشتریان خود را جمع‌آوری و در دارایی‌های متنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این تنوع، ریسک سرمایه‌گذاری از طریق این صندوق‌ها را کاهش می‌دهد. از جمله مهم‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط اشاره کرد.

در صندوق‌های با درآمد ثابت عمده دارایی سرمایه‌گذاران در اوراق کم ریسک یا اوراق با درآمد ثابت مانند گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار کم است و به مشتریان خود سود ثابت پرداخت می‌کنند.

صندوق‌های سهامی بخش عمده دارایی سرمایه‌گذاران خود را از طریق خرید سهام شرکت‌های بورسی مدیریت می‌کنند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به نسبت صندوق‌های درآمد ثابت با ریسک بیشتری همراه است اما سود بالاتری را نیز برای مشتریان خود به همراه می‌آورند. صندوق‌های مختلط نیز ترکیبی از این دو نوع صندوق به شمار می‌روند.

منظور از صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه چیست؟

سوال مهمی که بسیاری از کسانی که قصد استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای حضور در بورس را دارند می‌پرسند این است که آیا سود صندوق‌ها ماهیانه است؟ در پاسخ این سوال باید گفت برخی از صندوق‌ها سود ماهیانه دارند و برخی دیگر خیر.

 روش پرداخت سود این صندوق‌ها در امیدنامه آن‌ها آمده است و سرمایه‌گذاران از این طریق می‌توانند بفهمند که آیا سود صندوق‌ها ماهیانه است یا خیر؟

در صورتی که روش پرداخت سود صندوقی ماهیانه باشد، مدیر صندوق باید طی دو روز کاری پس از پایان هر دوره پیش‌بینی سود، مبلغ مورد نظر را به حساب سرمایه‌گذاران خود واریز کند.

نحوه پرداخت سود صندوق‌ها

انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو صورت سود سرمایه‌گذاران خود را پرداخت می‌کنند. یکی از این روش‌ها پرداخت سود نقدی به مشتریان این صندوق‌ها است که نحوه پرداخت آن در امیدنامه صندوق تحت عنوان پرداخت دوره‌ای به سرمایه‌گذاران مشخص شده است. روش دیگر سود سرمایه‌ای است که در آن سود سهامداران با افزایش قیمت واحدهای صندوق پرداخت می‌شود.

صندوق‌های درآمد ثابت اغلب سود نقدی به سرمایه‌گذاران خود پرداخت می‌کنند که بازه زمانی آن نیز ممکن است یکماهه، سه ماه، یکساله و … باشد. این موضوع در کنار ریسک پایین این صندوق‌ها و کمی بالاتر بودن سود آن‌ها به نسبت سپرده‌گذاری در بانک موجب محبوبیت زیاد صندوق‌های با درآمد ثابت شده است.

برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت، اغلب صندوق‌های سهامی سود نقدی ندارند و سود سرمایه‌گذاران از طریق افزایش قیمت واحدهای صندوق پرداخت می‌شود. پرداخت سود در صندوق‌های مختلط نیز شباهت بیشتری به صندوق‌های سهامی دارد.

گفتیم اغلب صندوق‌های سهامی به مشتریان خود سود نقدی دوره‌ای پرداخت می‌کنند اما صندوق زمرد آگاه اینگونه نیست و سرمایه‌گذاران این صندوق هر سه ماه یکبار سود نقدی دریافت می‌کنند. در زیر با این صندوق و همچنین دیگر صندوق شرکت سبدگردان آگاه که به مشتریان خود سود ثابت پرداخت می‌کند، یعنی صندوق همای آگاه بیشتر آشنا می‌شویم. همچنان همراه ما باشید.

صندوق سرمایه‌گذاری زمرد آگاه

صندوق زمرد آگاه از جمله صندوق‌های سهامی فعال در بازار سرمایه کشور است که توسط شرکت سبدگردان آگاه مدیریت می‌شود. مانند دیگر صندوق‌های سهامی حداقل ۷۰% از دارایی‌های این صندوق را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این صندوق مبتنی بر صدور و ابطال است و از مهم‌ترین مزایای آن پرداخت سود نقدی به سرمایه‌گذاران آن است. پرداخت سود این صندوق به صورت سه ماه یکبار انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را بار دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری همای آگاه

از دیگر صندوق‌های تحت مدیریت شرکت سبدگردان آگاه که به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه شناخته می‌شود، صندوق همای آگاه است. همای از نوع صندوق‌های درآمد ثابت با سود ماهانه و قابل معامله در بورس است و مانند دیگر صندوق‌های درآمد ثابت بخش اعظم دارایی‌های آن در سپرده‌های بانکی، گواهی‌های سپرده بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده است.

بنابراین مشتریان بازار سرمایه بسته به میزان ریسک‌پذیری و افق زمانی که برای کسب سود در بازار سرمایه برای خود قائل شده‌اند، می‌توانند در دو صندوق «زمرد» و «همای» آگاه سرمایه‌گذاری کنند و سود خود را به صورت نقدی در دوره‌های تعریف شده در امیدنامه صندوق دریافت کنند.

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین سوالات سرمایه‌گذاران بورس که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت دارایی‌های خود در این بازار استفاده می‌کنند، این است که صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه چیست؟ در این مطلب سعی کردیم انواع روش‌های پرداخت سود صندوق‌ها را توضیح دهیم و به دو صندوق تحت مدیریت شرکت سبدگردان آگاه که به مشتریان خود سود نقدی پرداخت می‌کنند، یعنی صندوق «زمرد» و «همای» آگاه اشاره کردیم.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  ساعت‌های اتوماتیک، نمادی از پخش انرژی هوشمندانه
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا