انواع جریمه خودرو

انواع جریمه های رانندگی

نمی دانم شما هم تا به حال توسط افسر راهنمایی و رانندگی با سرپیچی از مقررات راهنمایی و رانندگی جریمه شده اید یا نه؟

این نکته قابل ذکر است که در صورت بی توجهی کردن به این موضوع، ممکن است بعضی از جرایم در یک بازه زمانی مشخص مانند 60 روز، دوبرابر شوند.

پس به شما توصیه می کنیم تا در پایان هر ماه به منظور دریافت یک فهرست از جرایم احتمالی رانندگی خود به شعب پلیس ۱۰+ مراجعه تا در صورتی که جریمه ای در کارنامه رانندگی شما ثبت شده در زمان مقرر پرداخت شود.انواع جرایم رانندگی

  1.  جریمه دوبرگی
  2.  جریمه تسلیمی
  3.  جریمه الصاقی
  4.  ثبت تخلف با استفاده از دوربین

انواع جریمه ها در راهنمایی و رانندگی

ویژگی های جریمه دوبرگی

اگر راننده ای به هر دلیل از قوانین راهنمایی و رانندگی سرپیچی وتخلفی از او سر بزند، یا پلیس به علت وجود مشکل یا شک کردن به خودرو دستور ایست و توقف وسیله نقلیه را دهد ولی راننده بدون اعتنا به هشدار به راه خود ادامه دهد. در موقع صدور قبض اصلا مهم نیست که راننده از روی قصد  این کار را کرده یا بدون قصد ، در هر صورت مأموران پلیس راهور برای جریمه او از جریمه های دو برگه استفاده خواهند کرد و همچنین این مورد در کارنامه تخلفاتش ثبت می شود. در این صورت راننده موظف است تمام هزینه های جریمه و تخلف را پرداخت کند.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  انواع گواهینامه رانندگی (از 0 تا 100)

لازم به یاد آوری است که در جرایم دوبرگی بی توجهی کردن راننده به دستور ایست پلیس، جریمه ای جدا برای او خواهد داشت.

علت نام دو برگی برای این نوع قبض ها این است که پلیس در هنگام جریمه کردن دو قبض جریمه برای راننده صادر می کند. قبض اول به خاطر تخلف خودرو و قبض دوم به خاطر عدم توجه کردن به دستور ایست پلیس است.

در مورد اعتراض کردن به این نوع قبض ها چون احتمال خطا به علت عدم ایست کامل خودرو وجود دارد، به همان اندازه احتمال موفقیت در حذف قبض جریمه و یا کم شدن مبلغ آن هم وجود دارد. مخصوصا در مواردی که دلایل کافی برای اشتباه کردن وجود داشته باشد. به طور مثال ممکن است قبض در نزدیکی شهر تهران صادر شده باشد، ولی در تاریخ ذکر شده و در زمان حدودی صدور قبض شما در یک شهر دیگری باشید و دلایل کافی برای اثبات حرفتان هم بیاورید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  نرخ جریمه های رانندگی 1400

البته پلیس در زمان ثبت کردن این نوع جریمه ‌ها مشخصات کاملی از خودرو و راننده مانند نام نوع خودرو، کارخانه، رنگ و … را نیز در قبض حتما می نویسد تا در صورت نیاز شدن به بررسی ‌های لازم در آینده اطلاعات کافی برای استنباط وجود داشته باشد.  برای استعلام  گرفتن از قبض دو برگی و یا پرداخت کردن قبض دو برگی آن می توانید از سامانه  استعلام خلافی ماشین کمک بگیرید.

کدام جریمه های رانندگی دو برابر می شود؟

ویژگی های جریمه تسلیمی

در این نوع جریمه بعد از تخلف راننده و دستور ایست پلیس، راننده باید توقف کند. پلیس مدارک لازم برای پرکردن قبض اخطاریه از راننده خاطی دریافت و بعد از آن، جریمه ای به نام جریمه تسلیمی را به خود راننده تحویل می ‌دهد. نام دیگر این قبض، قبض دست نویس است.

مواردی که در قبض اخطاریه در زمان تحویل به راننده خاطی، افسر نیروی انتظامی قید می کند شامل موارد زیر است:

  •  مشخصات کامل شناسنامه ای راننده
  •  مشخصات گواهینامه راننده
  •  مشخصات وسیله نقلیه (رنگ و شماره پلاک)
  •  کد افسر جریمه کننده
  •  نوع تخلف
  •  محل تخلف
  •  زمان و تاریخ دقیق تخلف

نکته مهم1: جریمه تسلیمی‌ اگر در مدت 60 روز پرداخت نشود، دو برابر خواهد شد.

نکته مهم 2: موفقیت در اعتراض به این برگه کمترین احتمال را در بر خواهد داشت. زیرا احتمال اینکه افسر در هنگام اخطار، اشتباهی کرده باشد بسیار کم است و قبلا راننده زمان لازم را برای اعتراض در حضور او داشته است.

ویژگی های جریمه الصاقی

شاید برای هر کدام از ما که تجربه رانندگی داریم اتفاق افتاده باشد که با خیالی راحت و تنها برای اطمینان به دفاتر پلیس ۱۰+ در شهر خود مراجعه می کنیم تا از وضعیت خلافی خودرو آگاه  شویم اما بعد از دریافت خلافی و دیدن جریمه های بلند بالا و جریمه‌ هایی که به علت پرداخت نشدن دوبرابر شده اند، به طور وحشتناکی غافلگیر می‌ شویم.

جریمه کردن وسیله نقلیه ای که در محلی متوقف و ساکن شده و راننده در آن حضور نداشته باشد را جریمه الصاقی گویند. به همین خاطر است که خیلی از رانندگان تا قبل از مراجعه کردن به دفاتر پلیس ۱۰+ از این نوع جرایم اطلاع دقیقی ندارند. در این نوع از جریمه ها مشخصات کاملی از  وسیله نقلیه مانند رنگ و شماره پلاک انتظامی خودرو، محل پارک ماشین، نوع تخلف، زمان صورت گرفتن تخلف و مشخصات افسری که قبض را نوشته با ذکر کد او به خودروی مورد نظر الصاق می گردد.

در صورتی که شخص این جریمه را در زمان معین پرداخت نکند دوبرابر خواهد شد. در این جریمه ها به خاطر این که خودرو ساکن و بدون حرکت است و مامور پلیس به آن مسلط بوده و کامل می تواند تخلف را بررسی کرده  و اقدام به صادر کردن قبض کند، اعتراض‌ هایی که بعدا توسط راننده بیان شود، کمتر مورد قبول واقع می ‌شود.

انواع دوربین های راهنمایی و رانندگی
انواع دوربین های راهنمایی و رانندگی جریمه های راهنمای و رانندگی توسط دوربین

مدت زمان ثبت جریمه دوربین در سیستم

جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت میشود ؟ این روزها با توجه به علم تکنولوژی جدید این تخلفات چیزی بین 7 تا 10 روز به سرورهای گیرنده منتقل شده و بعد از 2 هفته از طریق پیامک از میزان جریمه و ساعت دقیق تخلف اطلاع رسانی می شود.

ویژگی های ثبت تخلف با استفاده از دوربین

در این نوع از جریمه، تخلف راننده مورد نظر توسط دوربین‌ های ثبت تخلف در مسیر و جاده ها ثبت می‌ شود و در پایان به وسیله مراکز ثبت تخلفات رانندگی برای راننده متخلف صادر و ارسال می شود.

ثبت تخلف با استفاده از حتی ماموران، دوربین ‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی و اپراتور‌های بکار گیرنده از طریق دوربین ‌هایی که در اتاق فرمان هستند، اناجم می شود. دوربین‌ های راهنمایی و رانندگی می تواند به دو نوع باشد:

  • دوربین ‌های هوشمند
  • دوربین‌ های اپراتوری

جریمه دوربین‌ های هوشمند

در دوربین‌ های هوشمند همه مراحل، به شکل مکانیزه انجام شده و با کمک ابزارهایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تمامی اطلاعات لازم مثل شماره پلاک خودرو استخراج می ‌شود. این دوربین ‌ها در اکثر موارد در مکان‌ هایی قرار گرفته اند که کمتر نیاز به تحلیل فردی باشد. برای مثال اگر بخاهیم بگوییم به خاطر اینکه امکان بکارگیری دوربین ‌ها در برخی از مکان ‌ها  مثل پارک ممنوع است، اما چون امکان دارد شرایط خاصی هم به وجود آید که برای چند لحظه کوتاه هم که شده  یک خودرو متوقف شود، ممکن است دچار اشتباه‌ هاتی نیز شود.

یکی از بهترین‌ مکان‌ ها برای استفاده کردن از این دوربین‌ های هوشمند، تشخیص دادن سرعت غیر مجاز رانندگی با کمک دوربین راهنمایی رانندگی و همین طور طرح‌ های ترافیکی (یا همان حوزه ترافیک و زوج و فرد) است. جریمه هایی که توسط دوربین های سرعت ثبت می شود همیشه از جریمه های دیگر از نظر مبلغ جریمه سنگین ترین است.

جریمه دوربین‌ های اپراتوری

در این دوربین‌ ها سرانجام اپراتوری که در پشت دوربین خلافی نشسته اقدام به بررسی تخلف کرده و برگه تخلف را صادر می ‌کند. در مرکزها که مربوط به پلیس است، عده بسیاری اپراتور انسانی وجود دارد که هر یک مسئولیت بررسی و نظارت کردن به دوربین ‌های گوناگون نصب شده در سطح جاده‌ ها و خیابان‌ها هستند.

این نظارت و بررسی به صورت ۲۴ ساعته بوده و به علت ضبط شدن امکان بررسی کردن دوباره اتفاقات و تخلفات  در آینده نیز وجود دارد. اپراتور‌ها با نظارت شرایط مختلف قادرند اقدام به تهیه قبض جریمه کرده و در همان زمان ارسال کنند و یا از مرکز پلیس تحت نظرشان در خواست ارسال مامور به محل های مورد نظر کنند. جریمه ‌هایی مثل پارک در محل ممنوع و پارک دوبله  توسط دوربین‌ های اپراتوری صادر می گردد.

در مواردی که اعتراض به قبض دوربین توسط‌ راننده باشد، درخواست صادر شده بر خلاف قوانین بوده و تخلف است. در زمانی که تصویر پلاک خودرو کاملا واضح باشد، با اطمینان می‌ توان گفت که اعتراض رد خواهد شد ولی در زمانی که تصویر پلاک ناخوانا و مبهم باشد امکان در خواست به شکل تجدید نظر امکان خواهد داشت.

برای پرداخت کردن جریمه هایی که توسط دوربین ثبت می شود و یا استعلام تغیراتی در مبلغ خلافی می توانید از سامانه استعلام خلافی قبض آن را دریافت و پرداخت کنید.

مهلت پرداخت جریمه

رانندگانی که تخلف کنند، این فرصت را دارند تا جریمه آن ها دو برابر نشده حداکثر تا  ۶۰ روز بعد از تاریخی که قبض جریمه صادر شده، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

مراحل اعتراض به قبض‌ و جریمه راهنمایی رانندگی

در این بخش مراحل کلی اعتراض به قبض ‌های صادر شده را معرفی خواهیم کرد. در زمانی که به جریمه ‌های نوع دوربین اعتراض داشته باشیم، راننده باید به مراکز اجرائیات پلیس مراجعه کند. در اکثر موارد این مراکز در خود محل پلیس راهنمایی و رانندگی هستند. اما برای بقیه قبوض مراحل به این ترتیب است که راننده باید با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ در سطح کشور، اقدام به تهیه گزارش  کرده و اعتراض خود را نسبت به قبض‌  صادر شده، بیان نماید.

همچنین بخوانید: بانک اطلاعات خودرو (مجله تخصصی خودرو)

بعد از آن با ثبت شدن در سیستم در اولین فرصت  که معمولا به مدت  ساعت ۲۴ تا ۴۸ ساعت می باشد، از طریق پلیس های راهور گزارش بررسی شده و جواب آن صادر می‌ شود. اگر باز هم راننده نسبت به رایی که صادر شده اعتراض کند، باید به واحد‌ های رسیدگی به تخلفات و بازرسی خود راهور مراجعه کرده تا اعتراض خود بررسی دقیق ‌تر کند. اعتراض به جریمه های معاینه فنی هم این مراحل را دارد.

اعتراض به قبض جریمه رانندگی

هر گاه راننده به برگ جریمه خود اعتراض کند، باید با ذکر دلایل کامل و مشخص خود به مراکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کرده و موضوع شکایت خود را مطرح کند و یا به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه نماید. مدارکی که برای اعتراض به جریمه رانندگی لازم است عبارتند از:

  1. اصل کارت شناسائی
  2. اصل سند مالکیت خودرو
  3. فرم درخواست
  4. کارت شناسائی معتبراز مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی او
  5. کارت شناسائی راننده خاطی (در زمانی که شخص دیگری غیر از مالک خودرو راننده باشد)

درخواست شما از راه سیستم به مراکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌ گردد و اجرائیات برابر قانون در مدت زمان حداکثر ۲۴ ساعت باید به موضوع رسیدگی کند و پاسخ گو باشد. در این مرحله اگر متقاضی و یا همان راننده نسبت به نتیجه ارسالی قانع شود باید نسبت به پرداخت جریمه اقدام کند، اما اگر قانع نشده باید به واحد رسیدگی پلیس راهور حضوری مراجعه کند، که در این واحد یک یک قاضی و کارشناس پلیس راهور، همه تخلفات را بررسی و سرانجام حکم نهایی را قاضی در این موضوع صادر می ‌کند. رأیی که در این مرحله صادر شده قطعی بوده و دیگر نمی توان برای آن اعتراض کرد.

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا