تابلوهای اخطاری چه کاربردی دارند؟ + انواع و نحوه نصب

همه ما بارها درخیابان‌های سطح شهر و یا جاده‌ها، تابلوهای ترافیکی متعددی را مشاهده کرده‌ایم که حاوی علائم هشداردهنده به رانندگان وسایل نقلیه و عابران پیاده هستند. یکی از این تابلوها، تابلوهای اخطاری هستند که ما در این مقاله قصد داریم آن‌ها را معرفی کنیم و بررسی کنیم که تابلوهای اخطاری چه کاربردی دارند؟ همچنین در مورد نحوه و محل صحیح نصب، اندازه‌های مختلف آن و… صحبت خواهیم کرد.

قبل از هرچیز بهتر است بدانید که به‌طورکلی، 4 دسته تابلو ترافیکی وجود دارد:

  1. تابلوهای اخطاری
  2. تابلوهای انتظامی
  3. تابلوهای اخباری (اطلاعاتی)
  4. تابلوهای متمم

چنانچه بالاتر گفتیم، ما در این مقاله قصد داریم به معرفی مشخصات و کاربرد تابلوهای اخطاری بپردازیم. این تابلوها به شکل مثلث و با مشخصاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، ساخته شده و از مهم‌ترین علائم هشداردهنده در سطح جاده‌ها محسوب می‌شوند.

تعریف تابلوهای اخطاری

منظور از تابلوهای اخطاری که به آن تابلوهای خطر نیز گفته می‌شود، نوعی از تابلوهای ترافیکی است که به رانندگان اعلام می‌کند در مسیر رانندگی، یک خطر احتمالی یا بالقوه وجود دارد. این تابلوها در طرح‌هایی مثلث شکل تولید می‌شوند که دارای یک نوار حاشیه‌ای به رنگ قرمز، زمینه‌ای سفید رنگ و علائم هشداردهنده به رنگ مشکی می‌باشند.

از میان پرکاربردترین تابلوهای اخطاری، می‌توان به علائم کارگران مشغول کارند، جاده باریک می‌شود و گذرگاه عابر پیاده اشاره نمود. این تابلوها را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

تابلوهای اخطاری چه کاربردی دارند؟

تابلوهای اخطاری چه مشخصات و کاربردی دارند؟

هرچند در ادامه این مطلب بیشتر راجع به مشخصات و ویژگی‌های این گونه تابلوها صحبت می‌کنیم اما بهتر است بدانید که هدف از تولید و ایجاد تابلوهای اخطاری، آگاه‌سازی رانندگان از وجود خطرهایی است که در مسیر پیش روی خود ممکن است با آن مواجه شوند.

از سوی دیگر، نصب تابلوهای خطر باعث می‌شود تا رانندگان وسایل نقلیه در حین رانندگی احتیاط لازم را رعایت نموده و با مشاهده چنین علامت‌هایی، از تدابیری همچون کاهش سرعت، هنگام نزدیک شدن به محل عبور عابرین پیاده استفاده کنند.

از دیگر کاربردهای این علائم می‌توان به افزایش ایمنی جاده‌های برون شهری و درون شهری اشاره کرد. جالب است بدانید که که اگر تابلوهای خطر در جاده‌ها و خیابان‌ها در موقعیت‌های غیرضروری و به تعداد بالا نصب شوند، منجر به افزایش بی‌توجهی رانندگان خواهند شد. چرا که هدف از به‌کاربردن این علائم، اعلام هشدار به افراد است، بنابراین فردی که در فواصل کوتاه و در مکان‌هایی نامناسب چنین تابلوهایی را ببیند و در مقابل، هیچ خطری را مشاهده نکند، به تدریج نسبت به هشدارها بی تفاوت خواهد شد و این امر تبعاتی بسیار منفی برجای خواهد گذاشت.

تابلوهای اخطاری در 5 اندازه مختلف ساخته می‌شوند. دلیل تفاوت ابعاد نیز این است که با توجه به موقعیت و مکان‌های لازم برای نصب باید از اندازه‌های کوچک یا بزرگ استفاده کرد. مثلا در آزادراه‌ها و یا بزرگراه‌ها قاعدتا باید ابعاد بزرگتر را نصب کرد تا رانندگان از فاصله دور و با سرعت بالا، قادر به مشاهده این علائم باشند.

همچنان همراه ما باشید تا در ادامه نکات بیشتری راجع به مشخصات تابلوهای اخطاری، بیان کنیم.

نکات قانونی تابلوهای اخطاری

در هنگام نصب و استفاده از تابلوهای خطر دو نکته قانونی حائز اهمیت وجود دارد که نباید هیچ‌گاه آن را از یاد ببرید. اول اینکه، این علائم با هدف آگاه‌سازی رانندگان از خطرات بالقوه نصب می‌شوند و عواقب هرگونه بی‌توجهی نسبت به آن، برعهده راننده خواهد بود. نکته دوم این است که نصب این تابلوها با نظارت کارشناسان مربوطه انجام می‌شود، بنابراین، هیچ‌یک از شهروندان بدون نظر کارشناس نمی‌توانند این علائم را نصب کنند.

کاربرد تابلوهای اخطاری

اندازه استاندارد برای تابلوهای خطر

یک قاعده کلی راجع به اندازه این علائم وجود دارد و آن هم مربوط به محل نصب تابلو می‌باشد. در واقع، اگر قرار باشد یک تابلوی خطر در بزرگراه یا آزادراه مورد استفاده قرار بگیرد باید بزرگترین اندازه را در فاصله نسبتا زیاد از رانندگان نصب نمود. چرا که در این مکان‌ها سرعت وسایل نقلیه بالا است و ابعاد بزرگتر تابلو باعث می‌شود رانندگان از فاصله دور هشدار را مشاهده کرده، خطر را تحلیل کنند و فرصت کافی برای واکنش مناسب داشته باشند.

تابلوهای مثلث شکل خطر در 5 اندازه مختلف به شرح زیر ساخته می‌شوند:

  1. 600 میلیمتر
  2. 750 میلیمتر
  3. 950 میلیمتر
  4. یک متر و 200 میلیمتر
  5. یک متر و نیم

با توجه به شرایط جاده‌ها، نوع خطر، درجه اهمیت خطر و همچنین سرعت حرکت وسایل نقلیه، تابلوهایی با ابعاد فوق در مکان‌های مختلف طبق نظر کارشناسان به کاربرده می‌شوند.

زمینه پشت این‌گونه تابلوها باید چگونه باشد؟

پس زمینه تابلوهای خطر از این جهت دارای اهمیت است که تأثیر فراوانی بر جلب توجه رانندگان به‌ویژه در تاریکی شب‌ها دارد. به‌طور کلی، در دو نقطه زیر بایستی از تابلوی اخطاری دارای پس زمینه زرد (فلورسنت) استفاده کرد:

  1. در نقاطی که نور کافی وجود ندارد
  2. مکان‌ها و جاده‌هایی که میزان خطر در آن‌ها بالا است مانند نقاط حادثه‌خیز و همین‌طور پر تصادف

دلیل استفاده از رنگ زرد (فلورسنت) علاوه بر ایجاد دید بهتر در شب، این است که هنگام آلودگی هوا (مثلا در زمان طوفان) و یا وجود سایه در طول روز، تابلوها به خوبی برای رانندگان قابل رؤیت باشند.

این در حالی است که همیشه استفاده از این رنگ اثرات مثبتی ندارد و گاهی باعث بروز مشکل نیز می‌شود. مثلا یک تابلوی خطر در ابعاد بزرگ و دارای رنگ پس زمینه زرد، ممکن است دید رانندگان را مختل کند، تشخیص تابلوی مثلثی را برای آنان مشکل سازد و یا در برخی موارد موجب کاهش جلب توجه راننده به هشدار شود.

کارگران مشغول کارند

چه استانداردهایی برای محل و فاصله نصب تابلوهای اخطاری وجود دارد؟

در محل و فاصله نصب این علائم هشداردهنده باید عواملی همچون وضعیت عبور و مرور وسایل نقلیه، سرعت آن‎ها، فاصله دید رانندگان و همین‌طور شرایط فیزیکی مکان موردنظر را مورد توجه قرار داد.

 به عبات دیگر، نقطه استاندارد و مناسب برای نصب این تابلوها، جایی است که بیشترین میزان هشدار را در ساعات مختلف شب و روز، شرایط آب و هوایی نامساعد و متفاوت (مانند بارندگی، طوفان، ریزش بهمن و…) به خوبی به رانندگان اعلام می‌کند.

مشخصات ارتفاع و نحوه نصب

ارتفاع استاندارد برای پایه تابلوهای خطر، بر مبنای ارتفاع زیر تابلو محاسبه می‌‎شود، یعنی ارتفاع باید حداقل یک متر و نیم تا روی بالاترین سطح روسازی باشد. از سوی دیگر، لبه پایینی تابلو نیز باید یک متر ونیم بالاتر از بلندترین نقطه محل گذر خودروهای سواری (سواره‌رو) باشد.

بهتر است بدانید که تابلوهای مذکور به طور کلی در دو حالت زیر نصب می‌شوند:

  • نصب یک تابلو روی یک پایه
  • نصب چند تابلو روی یک پایه

علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردیم، باید دقت داشت که اگر عوامل فیزیکی سطح جاده منجر به آلودگی یا مخدوش شدن تابلوهای اخطاری گردد، باید از تابلوهای دارای ارتفاع بلند استفاده کرد.

 نکته بعدی این است که تبلیغات به هیچ وجه نباید بر روی این علائم نصب شوند مگر آن‌که تابلوی مذکور مجهز به نورافکن یا یک سیستم روشنایی باشد زیرا انجام این کار باعث سردرگمی رانندگان و ایجاد بی‌نظمی‎های فراوان می‌شود.

راجع به نصب چند تابلو نیز باید بگوییم که نباید بیش از 2 تابلو روی یک پایه نصب شود. از سوی دیگر، نصب همزمان تابلوی خطر با هر یک از تابلوهای “ایست”، “رعایت حق تقدم” و “سرعت” بر روی یک پایه خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی می‌باشد. البته، در نقاطی که چراغ راهنمایی وجود دارد؛ باید تابلوی خطر بالاتر از سایر تابلوها نصب شود.

نکته آخر اینکه ارتفاع هیچ یک از علائم هشدار دهنده نباید بیشتر از 4 متر از سطح آسفالت خیابان یا جاده باشد، زیرا ارتفاع بیشتر موجب کاهش دید تابلو برای رانندگان خواهد شد.

خرید تابلوهای ترافیکی از کیمیا صنعت اسپیتمان

همان‌طور که در این مطلب توضیح دادیم، تابلوهای اخطاری یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی و حفظ امنیت جاده‌ها هستند.

هرچند این نوع تابلوها نسبت به سایر تجهیزات ترافیکی شهری و جاده‌ای از ماندگاری بالاتری برخوردارند اما باید هنگام خرید و نصب آن‌ها، دقت کافی داشته باشید و با خرید از یک شرکت معتبر، حجم زیاد خسارات مالی و جانی جاده‌ای را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

 شرکت کیمیا صنعت اسپیتمان، با بیش از 25 سال سابقه فعالیت، بزرگترین تولید کننده تابلو ترافیکی و همچنین سایر تجهیزات ترافیکی در شرق کشور است. این شرکت  تلاش می‌کند تا در جهت ساخت انواع تابلوهای اخطاری، از بهترین مواد اولیه موجود در دنیا بهره برده، با رعایت استانداردهای بین المللی و همکاری شرکت‌هایی چونOralite ،Avery Dennison ، Kiwalite و   Swareflex یک خرید امن و رضایت بخش را برای مشتریان خود فراهم آورده و امنیت جاده‌های کشور را به بالاترین حد ممکن ارتقاء دهد.

در این مقاله تلاش کردیم به این پرسش که تابلوهای اخطاری چه کاربردی دارند، پاسخ دهیم، همچنین سعی کردیم نکاتی پیرامون نحوه صحیح نصب، محل مناسب برای قراردهی این تابلوها و اندازه‌های مختلف آن بیان کنیم، امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  تابلوهای راهنمایی رانندگی

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا