جزییات تفکیک راننده های کم خطر و پرخطر: تخفیف و امتیاز برای رانندگان متعهد در رانندگی(زمستان1400)

همیشه در شهرهای بزرگ و پر رفت و آمد، تصادفات افزایش پیدا می‌کند، دلیل آن هم می‌تواند وجود خودرو‌های مختلف و تردد زیاد باشد. بسیاری از راننده ‌های کم خطر و پر خطر بعد از گذراندن وقت خود در ترافیک، ممکن است که خستگی و بی حوصلگی را تجربه کنند که همین موضوع باعث حادثه می‌شود.

در این مطلب قصد داریم درباره بیمه شخص ثالث و رابطه رانندگی افراد با این بیمه‌نامه توضیحاتی ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

اگر در حادثه و تصادفی، افراد با خودرو‌های دیگر اصابت داشته باشند و خسارت مالی یا جانی به آن‌ها وارد شود، راننده مقصر باید جبران خسارت کند. در مواردی ممکن است که خسارت بسیار سنگین باشد و راننده مقصر از پس پرداخت هزینه و جبران خسارت برنیاید، در این صورت داشتن یک پشتوانه و حمایتگر مانند بیمه شخص ثالث احساس می‌شود. بنابراین بیمه شخص ثالث با دریافت مبالغی به صورت نقد و اقساط خودرو شما را بیمه می‌کند و در صورت وقوع حادثه به جبران خسارت می‌پردازد.

در این بیمه‌نامه راننده وسیله نقلیه را شخص اول در نظر می‌گیرند و شرکت بیمه را شخص ثانی می‌دانند که خسارت را پرداخت می‌کند. نهایتا شخص ثالث، فرد سومی‌ خواهد بود که در حادثه زیان‌دیده است. در حقیقت هر فرد دیگری به غیر از راننده که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بیند شخص ثالث نام دارد و خسارت وی با این بیمه‌نامه قابل جبران خواهد بود. این موضوع دلیل اصلی نام گذاری بیمه شخص ثالث است.

پرداخت فرانشیز برای راننده ‌های کم خطر و پر خطر

میزان مبلغ پرداختی برای فرانشیز با توجه به تعداد دفعات تصادف‌ها متفاوت است و متناسب با تصادف بار اول، دوم و سوم درصد فرانشیز مشخص می‌شود. این درصدها عبارتند از:

  • در حادثه خطر سازی که برای بار اول در طول مدت بیمه‌نامه اتفاق بیافتد، راننده باید معادل ۲.۵ درصد از خسارت‌های مالی و جانی را پرداخت کند.
  •  تصادف دومی ‌که ناشی از خطر ساز بودن حادثه توسط راننده است، معادل ۵ درصد از خسارت‌های جانی و مالی که بیمه‌گر پرداخت کرده است باید جبران شود.
  • در طول مدت بیمه‌نامه اگر حادثه برای بار سوم رخ دهد، راننده باید معادل ۱۰ درصد از خسارت‌های مالی و جانی را جبران کند.

تخلفات رانندگی بر میزان خسارت و جبران هزینه از طرف شرکت بیمه و بیمه شخص ثالث تاثیر گزار است. پرداخت هزینه از طرف راننده مقصر همان مبلغ فرانشیزی است که در این بیمه‌نامه در نظر گرفته شده‌است.

تفکیک راننده ‌های کم خطر و پر خطر

همان‌طور که می‌دانید راننده‌های پر خطر، میزان ریسک بیمه‌گر را نیز افزایش می‌دهند. بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸، کشته‌شده‌های تصادفات در ایران ۱۶ هزار نفر بوده‌است. همچنین طبق گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۶ ، آمار کشته شده‌های حوادث رانندگی ۱.۷ درصد افزایش داشته که این نشان دهنده رانندگی پر خطر افراد و مشکلات فنی خودرو‌ها است.

شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به میزان ریسک، بیمه شخص ثالث را برای راننده های کم خطر و پر خطر درنظر می‌گیرند.

در این راستا رئیس بیمه مرکزی اعلام کرده‌است که راننده‌های پر خطر باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و راننده‌هایی که حادثه ساز نیستند، تشویق خواهند شد و شامل تخفیفات می‌شوند.

تخفیف بیمه شخص ثالث برای رانندگی کم خطر

بیمه برای راننده‌های کم خطر ارزان تر می‌شود

با توجه به توضیحاتی که داده‌شد، سوالی ذهن افراد را درگیر کرده‌است که مبلغ بیمه‌نامه بر اساس چه شاخص‌هایی تعیین می‌شود. با اجرای طرح راننده محور آیا مردم ناچار هستند که حق بیمه بیشتری را پرداخت کنند؟

به طور کلی تنها مورد شفاف و واضح، تعرفه بیمه شخص ثالث برای راننده‌های قانونمند است که این بیمه‌نامه را ارزان تر می‌کند.

رییس بیمه مرکزی در نشستی اعلام کرده‌است که معیار مشخصی برای بیمه‌نامه شخص ثالث مشخص نیست، اما به طور حتم امتیاز‌هایی برای افرادی که در رانندگی دقت می‌کنند و نمره منفی کمتری دارند، در نظر گرفته می‌شود. در این طرح راننده ‌های کم خطر و پر خطر از هم تفکیک می‌شوند و حق بیمه برای راننده‌های قانونمند اقتصادی‌تر خواهد بود.

امتیاز راننده ‌های کم خطر و پر خطر

پلیس راهنمایی و رانندگی برای راننده‌ها امتیاز مثبت و منفی در نظر گرفته‌است. در حقیقت این امتیازها اساس تعیین حق بیمه راننده محور بوده و بعد از نهایی شدن آیین نامه، طریقه محاسبه این شاخص‌ها در مبلغ حق بیمه ثالث مشخص خواهد شد.

تخفیف بیمه شخص ثالث برای راننده‌های خانم

‌به توجه به آمار و بررسی پلیس راهور، راننده‌های خانم نسبت به مرد‌ها با احتیاط‌تر رانندگی می‌کنند. با توجه به توضیحات داده شده، مشمول پرداخت حق بیمه کمتری خواهند بود. با نگاه کوتاهی به آمارهای اعلام شده از طرف ‌رئیس اداره تصادفات ناجا، نشان می‌دهد که حدود ٩٠‌درصد فوت شده‌های ناشی از تصادفات در تهران مرد و تنها ١٠‌درصد فوتی‌ها ‌ناشی از تصادفات جاده‌ای مربوط به خانم‌ها است. همین موضوع مشخص می‌کند که رانندگی خانم‌ها کم خطر است.

اما بهترین بیمه شخص ثالث را از کجا بخریم که هم معتبر باشد هم امکان مقایسه انواع شرکت‌ها را برای ما فراهم کند؟ برای خرید ارزان ترین بیمه شخص ثالث خوردو به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdparty

قانون بیمه شخص ثالث برای راننده‌ها

در قانون قدیمی ‌بیمه شخص ثالث، خودروهایی تخفیف داشتند که سابقه تصادف نداشته باشند که در صورت انتقال خودرو به فرد دیگر باید این تخفیف‌ها به فرد خریدار منتقل می‌شد که این موضوع اعتراض‌هایی را به همراه داشت. از این رو قانون راننده ‌های کم خطر و پر خطر می‌تواند انگیزه بیشتری برای تهیه بیمه‌نامه شخص ثالث باشد.

بیمه ارزان‌تر برای رانندگان محتاط

بیمه شخص ثالث در بیمه دات کام

با توجه به توضیحات، به هیچ عنوان این بحث وجود ندارد که برای هر راننده‌ای بتوان بیمه‌نامه شخص ثالث صادر کرد، بلکه اجرای این طرح راننده های کم خطر و پر خطر را تشویق و تنبیه می‌کند تا حق بیمه مناسب رانندگی خود را پرداخت کنند.

بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه‌نامه است. این سامانه به صورت ۲۴ ساعته و در طول ۷ روز هفته پشتیبانی محصولات خود را ارائه می‌کند. بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌نامه‌های اجباری است که می‌توان آن را از بیمه دات کام تهیه کرد و تنها با چند کلیک می‌توانید اقدام به خرید بیمه شخص ثالث کنید.

برگرفته از: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  بهترین راننده زن جهان در تاریخ مسابقات
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا