خودرو داخلی صفر بخریم یا خودرو خارجی کارکرده؟

قیمت خودرو امروز بیش از هر زمان دیگری دستخوش نوسان و تغییر شده است. بازارهای جدیدی شکل گرفته و فروش آنلاین ماشین کارکرده و نو نیز در این امر تأثیرات زیادی داشته است. قیمت خودرو صفر به شکلی بی‌سابقه افزایش داشته است و این مسئله باعث تمایل به خرید خودرو دست دوم شده است.

قیمت ماشین خارجی نو نیز وابسته به دلار است و عدم تعادل در نرخ بازار ارز باعث بی‌ثباتی در آن شده است. حال بین خریدار خودروهای داخلی و خارجی، فروشندگان و نمایشگاه‌داران این سؤال مطرح است که خودرو داخلی صفر بخریم یا خودرو خارجی کارکرده؟

اینک بیش از زمان‌های دیگر تمایل به خرید خودروهای دست دوم پژو و دیگر شرکت‌های مطرح در ایران باب شده است. پاسخ دقیق به سؤال فوق وابسته به مسائل متعددی است. برخی از آن‌ها در گرو سهم بازار و قیمت‌های تعیین شده توسط دفاتر فروش است. بخش مهم دیگر آن نیز بستگی به شرایط خریدار دارد. در ادامه برخی از این عوامل را با مرور می‌کنیم.

عواملی که دانستن آن‌ها به داشتن ذهنی شفاف‌تر برای درک آن کمک خواهند کرد. برای خرید ماشین کارکرده از خودرو45  و کسب اطلاعات در زمینۀ قیمت خودرو با ما همراه باشید. همچنین جهت کسب اطلاعات در زمینۀ فروش اینترنتی ماشین دست دوم نیز با کارشناسان ما در تماس باشید.

سیاست‌های اقتصاد و صنعت با هدف کاهش قیمت خودرو

با وجود پذیرشی که بین خریداران و فروشندگان در مورد قیمت خودرو رخ داده است اما همواره عقیدۀ کارشناسان و مسئولین بر غیرمنطقی بودن قیمت بازار بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور ضمن اشاره به این موضوع تأکید کرد که قیمت خودرو تا پایان امسال و از نیمۀ دوم 1400 به بعد کاهش خواهد یافت.

این خبر به نقل از شبکه‌های خبری داخلی، یکی از اولویت‌های نخست وزارت صنعت بر رسیدگی به گلوگاه و شناسایی موانع موجود در صنعت خودرو بوده است. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت و معدن اعلام کرد که سال آینده، سال افزایش تولید خودرو داخلی است و انتظارها بر کاهش چشمگیر قیمت‌ها خواهند بود. اما این موضوع تا چه حد قابل باور است؟

افزایش تولید خودرو در سال 1401

نوسانات شدید قیمت خودرو امروز بیش از عوامل دیگر وابسته به کاهش چشمگیر تولید داخلی است. شرکت‌های تولیدکننده از سال 1397 به بعد، متوجه تأثیرات تحریم‌ها شده و روند تولید آنان با اختلال زیادی مواجه شد. با توجه به این امر، نظر تولیدکنندگان داخلی بر افزایش تولید متمرکز است.

بدین ترتیب و با توجه به سیاست‌های اقتصادی کشور و تولید داخلی، نگاه شرکت‌های سازنده بر تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال 1401 می‌باشد. در این میان تولید محصولات شرکت پژو نیز به شکلی جدی پیگیری خواهد شد. تولیداتی که بخشی از آنان به شکلی کاملاً خودکفا صورت می‌گیرد و بخشی دیگر نیز به صورت مونتاژ قطعات انجام می‌شود.

پژو و سابقۀ طولانی آن در صنعت خودروی کشور

خرید خودرو دست دوم

خرید خودرو دست دوم پژو و مدل‌های صفر آن در کشور، سالیان درازی است که رواج دارد. از زمانی که پژو 504 به عنوان خودروی ایمن و باکیفیت به بازار عرضه شد تا اینک که مدل‌هایی نظیر پژو پارس، 206، 207 و پژو 2008 طرفداران زیادی یافته‌اند. هماهنگی و همسازی خودروهای پژو در آب و هوا و وضعیت اقلیمی کشور باعث شده است که عدۀ زیادی به این دسته از خودروها روی بیاورند.

نوسانات این خودروها نیز در دوره‌های اخیر بسیار بوده‌اند. همچنین به تجربه ثابت شده است که خودروهای پژو دارای استهلاک کمتری هستند و خرید و نگهداری از مدل‌های صفر می‌تواند عمر درازی را پیش رو داشته است. حال به سؤال اصلی بازمی‌گردیم.

مقایسه مزایا و معایب خودرو صفر و کارکرده

برای پاسخ به این سؤال که خودروی صفر بخریم یا کارکرده، لازم است فاکتورهای متعددی را مد نظر قرار دهیم. در ادامه برخی از این فاکتورها را مرور می‌کنیم.

  • قیمت و بودجه: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تصمیم‌گیری در این خصوص، قیمت خودرو و بودجه‌ای است که برای آن در نظر دارید. قیمت خودرو در کشور طی دهۀ اخیر رو به افزایش رفته است. بسیاری از متقاضیان خرید خودرو، قدرت خریدشان را از دست داده‌اند. از این رو، قیمت خرید و هزینۀ نگهداری را پیش از دیگر فاکتورها باید در نظر داشت. شاید خرید خودرو کارکرده خارجی باعث بهره‌مندی از امکانات بیشتری شود اما لازم است مسئلۀ هزینه‌های نگهداری آن‌ها را نیز در نظر داشت.
  • وضعیت شغلی و اجتماعی: اینکه در چه حیطه‌ای کار می‌کنید و دلیل استفادۀ شما از خودرو چیست نیز به عنوان یکی از فاکتورها شناخته می‌شود. جایگاه و شرایط اجتماعی فرد در این مسئله تأثیرگذار است. قطعاً نمی‌توان به افراد در شغل‌های مختلف، پیشنهادهای یکسانی داد. ضمن اینکه مکان زندگی و شرایط جغرافیای زندگی نیز تأثیرات زیادی بر آن دارند.
  • مهارت و تجربۀ رانندگی: هنگام تردید بین قیمت ماشین داخلی بازار و نمایندگی و نیز خودروهای کارکردۀ خارجی، میزان مهارت و تجربۀ خود در رانندگی را نیز در نظر بگیرید. اگر رانندۀ تازه‌کاری هستید بهتر است خودرویی که شما را درگیر هزینه‌های نگهداری زیاد نکند تهیه کنید. اگر در محیطی خلوت زندگی می‌کنید می‌توانید خودرویی ارزان، داخلی و دست دوم انتخاب کنید. بعد از افزایش مهارت‌های رانندگی و کسب تجربه در این زمینه، خودرویی مناسب‌تر با روحیات و سبک زندگی خود تهیه کنید. نگران فروش ماشین قبلی خود نیز نباشید. امروز بیش از هر زمان دیگر، فروش آنلاین ماشین کارکرده رونق یافته است.

مزایا و معایب خرید خودرو صفر داخلی

با مرور برخی از مزایا و معایب خرید خودروی صفر داخلی و نیز مقایسۀ آن با خودرو خارجی کارکرده، ذهنی بازتر نسبت به این تصمیم خواهیم یافت.

مزایای خرید خودرو صفر عبارتند از:

  • اطمینان از عملکرد سالم خودرو
  • کیفیت بهتر خودرو صفر نسبت به خودرو کارکرده
  • گارانتی و ضمانت و هزینه‌های نگهداری کمتر
  • امکانات ایمنی و رفاهی بهتر
  • احساس بهتر از خرید خودرو
  • هزینۀ کمتر تعمیرات در صورت خرابی

همچنین معایب خرید خودرو صفر نیز شامل موارد زیر هستند:

  • افت قیمت بیشتر در مقایسه با خودرو کارکرده
  • هزینۀ بالا برای بیمۀ خودرو
  • امکان باطل شدن گارانتی در صورت تعمیرات غیرمجاز
شاید دوست داشته باشید بخوانید:  کارت ماشین: استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی

مزایا و معایب خرید خودرو کارکرده

مزایا و معایب خرید خودرو کارکرده نیز در نوع خود قابل توجه است. ابتدا به مرور مزایای آن می‌پردازیم:

  • عدم بروز افت شدید پس از خرید خودرو
  • هزینۀ بیمۀ پایین‌تر در مقایسه با خودروی صفر
  • خرید خودرو با امکانات بهتر نسبت به خودروی صفر

معایب آن نیز شامل موارد زیر است:

  • هزینۀ بالای تعمیرات در صورت تصادف و بروز مشکل
  • تعهدات بیمه‌ای کمتر در مقایسه با خودروهای صفر
  • تک برگ نبودن سند خرید خودرو
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا