خودرو کارکرده مطمئن بخریم

به‌طور کلی، معمولا خریداران خودرو در اقصی نقاط جهان خرید خودروهای صفررا به انواع کارکرده ترجیح می‌دهند. اما دلیل این ترجیح را باید خدمات پس از فروش خوب کمپانی‌ها، وجود تنوع در بازار و البته گاهی مزایایی که کارخانه و شرکت برای این نوع خرید قائل می‌شوند دانست. اما این شرایط در ایران متفاوت است.

موارد زیاد باعث می‌شود تا خریداران خودرو در ایران به سمت خرید نمونه‌های کارکرده و دست دوم بازار متمایل شوند. این دلایل را می‌توان در محدود بودن محصولات صفر خارجی موجود در بازار، کیفیت پایین تولیدات صفر داخلی و عدم ارائه خودروهای روز و مدرن توسط آن‌ها است. درواقع، وقتی یک محصول بدون هیچ تغییری سال‌ها با همان امکانات و قابلیت‌های قبلی ارائه می‌شود، خریداران دلیلی برای خرید یک نمونه صفر نمی‌بینند و ترجیح می‌دهند از نسخه‌های کارکرده سلامت که افت قیمت اولیه نیز شامل حالشان شده است انتخاب خوبی داشته باشند.

خودرو کارکرده

نکات مهم در خرید خودرو کارکرده

اما همین انتخاب خوب، خود یک پروسه چالش‌برانگیز و مهم است که باید در آن دقت لازم را به‌کار برد. خرید خودرو کارکرده معمولا نکات خاصی دارد که بسیاری نسبت به آن‌ها اطلاعاتی نسبی دارند. اینکه خودرو در سلامت کامل فنی باشد. بیمه داشته باشد. عمر لاستیکش بالا نباشد. سابقه تصادف نداشته باشد. بدنه آن بدون رنگ باشد. درنهایت اینکه وجود و عدم وجود هریک از این موارد، در قیمت نهایی خودرو تاثیر مهمی دارد. اما تنها دانستن این نکات مهم نیست. تشخیص موارد ذکر شده در درجه بالاتری از اهمیت قرار دارد.

همین تشخیص است که از گذشته خرید خودروهای کارکرده را به کاری پرریسک و با درصد خطای بالا تبدیل کرده است. پیشتر معمولا از یک فرد مسلط در دوست و آشنا برای تشخیص موارد ذکر شده و بررسی آن‌ها کمک گرفته می‌شد. اما همین کمک نیز احتمال بروز خطا را صفر نمی‌کرد. بسیار پیش می‌آمد که خودرویی بلافاصله بعد از خرید، با مشکلات فنی متعدد روبرو می‌شد.

نکته دیگر که به مرور زمان به سخت بودن کارشناسی خودرو اضافه شد، اطلاع از انواع امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی موجود در خودروهای خارجی بود. درواقع خودروهای خارجی امروز با لیست بلند و بالایی از امکانات ارائه می‌شوند که کار کارشناسی آن‌ها را سخت می‌کند. چرا که خریدار باید از وجود تک‌تک این امکانات مطلع باشد و هنگام خرید سلامت آن‌ها را بررسی کند. ضمن اینکه گاهی یک تیپ از یک مدل خودرو ممکن است تنها در یکی از امکانات رفاهی با تیپ دیگر متفاوت باشد. اما همین تفاوت، در اختلاف قیمت آن‌ها تاثیری زیادی دارد. بنابراین باید دانست که چه خودرویی را با چه امکاناتی و چه قیمتی خریداری کرد.

کارشناسی خودرو کارکرده چیست؟

به این ترتیب خرید خودروهای کارکرده موجود در بازار در حال حاضر نیاز به تسلط و تخصص ویژه دارد. به این معنی که دیگر نمی‌توان از یک نفر در بین دوستان و آشنایان برای بررسی خودرویی که قصد خرید داریم ، کمک بگیریم. باید بررسی و کارشناسی خودروی مورد نظر را به یک فرد مطلع و حرفه‌ای سپرد. کارشناسی که در این زمینه تخصص ویژه دارد و برای این‌کار آموزش دیده است. کمک گرفتن از این کارشناسان حتی در فروش خودرو کارکرده نیز موثر است.

چرا که آن‌ها با ارائه گواهی سلامت خودرو به فروشنده و شناسنامه‌ای از شرایط آن، خریدار را درمورد انتخابش مطمئن می‌کنند. درواقع اگر شما فروشنده یک خودروی کارکرده باشید، می‌توانید با برگه گواهی کارشناسی خودرو، اطمینان لازم را به خریدار خود داده و راحت‌تر او را به خرید خودروی‌تان قانع کنید. بنابراین کمک گرفتن از خدمات کارشناسی خودرو، هم در زمینه خرید خودرو کارکرده موثر است و هم فروش خودرو کارکرده را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشد. (این خدمات را در مورد فروش خودرو می‌توان از  فروش خودرو کارکرده کارنامه دریافت کرد) از آنجا که کارشناسی تخصصی خودرو با وسایل و ابزار مخصوص انجام می‌شود، می‌توان نسبت به نتیجه آن اطمینان لازم را داشت. البته باید افزود که استفاده از این ابزار و وسایل خود نیاز به تخصص دارد.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  ضد سرقت ترین خودرو های ایرانی را بشناسید
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا