سخت‌ ترین کشورها برای گرفتن گواهینامه رانندگی

4 کشور از سخت‌ ترین کشورها برای گرفتن گواهینامه رانندگی

سخت‌ ترین کشورها برای گرفتن گواهینامه رانندگی

ناامید کننده ترین حرفی که داوطلب در هنگام دریافت گواهینامه رانندگی در مرحله آزمون عملی می تواند بشنود این است: پیاده شو، ردی! البته این جمله در زبان های مختلف و کشورهای دیگر معادل دیگری هم دارد.

شاید همین الان با خود فکر کنید آزمون رانندگی در کشور ما از همه جای دنیا مشکل تر و دشوارتر است و دارای مراحل زیادی است. اما وقتی در ادامه مطلب تعدادی از کشورهای سخت گیر در صدور گواهینامه رانندگی را مشاهده کنید متوجه سخت گیری خواهید شد.

سختگیری کشور سوئد در گرفتن گواهینامه رانندگیسختگیری کشور سوئد در گرفتن گواهینامه رانندگی

زیاد هم به نظر عجیب نمی رسد که سوئد را جزء کشورهای قانونمند بدانیم. اگر شخصی بخواهد در سوئد رانندگی کند، باید کارهای زیر را انجام دهد:

درخواست گواهی «یاد گیرنده» موقعی به او داده می شود که از سنجش بینایی عبور کرده  و در کلاس های آموزشی که برای داروهای اجباری و مواد مخدر ترتیب می دهند، شرکت کند. در این کلاس ها درباره تاثیر داروهای نسخه ای و مواد مخدر آموزش داده می شود.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  راحت ‌ترین کشورها برای گرفتن گواهینامه رانندگی  

مرحله دوم آزمون جاده لغزنده است: این کلاس به مدت چهارساعت تشکیل شده و در آن شخص باید بتواند با سرعت بالای 100 کیلومتر رانندگی کند  و کنترل ماشین خود را حفظ نماید. بعد از آن نوبت آزمون تئوری می رسد در این آزمون 70 سوال طرح شده ولی پنج سوال اول در نمره پایانی او بی تاثیر است و شرط قبولی پاسخ صحیح دادن به 52 سوال از 65 سوال باقی مانده می باشد. در مرحله نهایی و آخرین قسمت کسب موفقیت در آزمون 45 دقیقه ای عملی است که در آن باید  شخص صلاحیت خود را در رانندگی ایمن ثابت کند. بعد از گرفتن این گواهی، وارد دوره دوساله امتحانی می شود.

سختگیری کشور نیوزیلند در گرفتن گواهینامه رانندگی

سختگیری کشور نیوزیلند در گرفتن گواهینامه رانندگی

نیوزیلند که نماد ملی آن پرنده کیوی است، در سه مرحله گواهینامه اخذ می شود. در مرحله اول فرد با توجه به بینایی مناسب که طبق استاندارد های لازم است باید در آزمون تئوری شرکت و  بعد از جواب دادن به حداقل 32 سوال از 35 سوال کلی به شکل درست ، به موفقیت برسد و گواهینامه «یاد گیرنده» دریافت کند تا بتواند با همین مدرک 6 ماه رانندگی انجام دهد. مرحله بعدی شرکت در آزمون عملی یک ساعته محدود می باشد. پس از کسب موفقیت در این آزمون فرد می تواند فقط بین پنج صبح تا 10 شب رانندگی کند اما اجازه ندارد  در ماشین سرنشینی جابه جا کند، البته به استثنای افراد تحت تکلف خود مانند همسر، فرزند و…..

اگر شخصی که در این کشور گواهینامه «یاد گیرنده»  دارد و سن او زیر 25 سال است، حداقل 18 ماه با ید با گواهینامه «یاد گیرنده» تردد کند. ولی افراد بالای سن 25 سال فقط 6 ماه باید برای مراحل بالاتر صبر کنند.

سختگیری کشورفنلاند در گواهینامه رانندگی

سختگیری کشورفنلاند در گرفتن گواهینامه رانندگی

 رانندگان این کشور شمالی جزء ایمن ترین افراد در روی کره زمین محسوب می شوند که موفقیت آن ها  بی دلیل نبوده؛ رانندگان فنلاندی بعد از یک آموزش رانندگی بسیار پیچیده موفق به کسب گواهینامه می شوند. داوطلبان برای اخذ مدرک گواهینامه باید 19 ساعت درس تئوری را گذرانده و با شرکت در آزمون تئوری کامپیوتری که به مدت 30 دقیقه می باشد وارد مرحله دوم شوند.

در پروسه بعدی حداقل 18 ساعت کلاس آموزش عملی را در چند جلسه طی کنند تا بعد از موفقیت گواهینامه «اولیه» برایشان صادر شود. یکی از نکات جالب در آموزش این کشور این است که تنها راه یاد گیری برایشان از طریق  خانواده یا اقوام است، به شرطی که ماشین آن ها دارای یک پدال ترمز در زیر پای شاگرد و یکی در زیر پای  آموزش دهنده باشد. در این کشور هر شخص بخواهد گواهینامه بگیرد باید از هفت خوان رستم رد شود. از بارزترین نکات آموزشی در این کشور تمرین رانندگی در جاده لغزنده می باشد.

اگر علاقمند هستید ببینید: آموزش کامل کتاب آیین نامه رانندگی

مدت اعتبار گواهینامه  در کشور فنلاند دو سال است که در طی این دو سال هیچ راننده ای اجازه ندارد بیشتر از دو تخلف رانندگی در کارنامه خود داشته باشد، در غیر این صورت گواهینامه اولیه از او گرفته می شود. بعد از دو سال برای گرفتن «گواهینامه کامل»، شخص باید در کلاس های بیشتر مراحل تئوری و عملی را پشت سر بگذارد تا برای امتحانات نهایی آماده شود. به جرات می توان بیان کرد که تا به امروز هیچ کس در فنلاند نتوانسته در دوره ای کوتاه تر از دو سال، گواهینامه کامل دریافت کند.

سختگیری کشوراسترالیا در گواهسنامه رانندگی

سختگیری کشوراسترالیا در گرفتن گواهینامه رانندگی

استرالیا که معروف به «سرزمین آفتاب سوخته» هم می باشد، شرایط گوناگونی را  برای متقاضیان گواهینامه رانندگی خود دارد. در مرحله اول سنجش بینایی، سپس در وهله دوم آزمایشات پزشکی برای افرادی که دارای شرایط جسمانی ویژه یا بیماری خاصی باشند که در روی رانندگی تاثیر می گذارد، در همان مکان یادگیری گواهینامه انجام می شود.

بعد از آن نوبت به آزمون تئوری می رسد؛ در این مراحل افرد باید حداقل به 24 سوال از 30 سوال چهار جوابی به صورت درست  پاسخ بدهند. در مرحله بعدی 25 ساعت آموزش عملی برایشان در نظر گرفته شده است که این آموزش مهارت های رانندگی را  زیر نظر یک فرد با صلاحیت طی می کنند. پس از آن مهارت های اولیه شخص به مدت 35 دقیقه مورد ارزیابی قرار می گیرد تا بعد از آن به  25 ساعت آموزش مهارت های بعدی برسد.

اگر آزمون دوم را هم با موفقیت پشت سر بگذارد، نوبت طی کردن 50 ساعت رانندگی در حضور ناظر می رسد تا اجازه شرکت در آزمون ادراک خطر به او داده شود.

نحوه انجام این آزمون به این صورت است که 28 کلیپ ویدئویی 30 ثانیه برای هر فرد به نمایش گذاشته می شود، در این ویدئو ها باید به کمک موس کامپیوتر در زمان لازم سبقت بگیرید، سرعت را کم کنید، حرکت کنید یا دور بزند. هر فردی که 54 درصد واکنش درست داشته باشد در آزمون قبول می شود.

تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا