معرفی خودرو آریو s300 و لوازم یدکی آریو

در سال 2012 شرکت خودروسازی زوتای چین که یک کمپانی کپی کار ولی نوپا است، با تولید خودروی آریو با نام چینی زوتی Z300 که کپی شده خودروی تویوتا آلیون ژاپنی می‌باشد عرضه خود را در بازار خودرو آغاز نموده است. اولین محصول کمپانی زوتی در سال 2008 خودروی NOMAD است که در نسخه قبلی‌اش از تکنولوژی و پیشرانه چندین سال قبل بهره جسته، اما در جدیدترین نسخه خود از طراحی پورشه کمک گرفته و به کشورهایی مانند هند صادر می‌کند.

خودرو آریو Z300

تولید آریو Z300 در ایران

شرکت خودروسازی سایپا در سال 1393 تولید آریو Z300 را شروع کرد. این خودرو که در کلاس خودروهای سدان سایز بزرگ بود به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و وارد نشدن قطعات و لوازم یدکی آریو ، تولید آریو توسط سایپا متوقف شد. در میان خودروهای تولیدی سایپا، آریو توانسته بود پنج ستاره مؤسسه سی-ان‌سی‌ای‌پی را بخاطر ایمنی دریافت کند. یکی از ویژگی‌های خوب آریو داشتن فضای جادار و بزرگ است که از لحاظ ساختار داخلی مانند صندلی‌های تا شونده ردیف عقب در نوع خود عالی است.

مشخصات فنی خودرو آریو Z300

آریو یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم متفاوت مانند حجم 1600 سی سی با توان 112 اسب بخار و گیربکس چهار سرعت اتومات، حجم 1500 سی سی با توان 103 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن متر با گیربکس پنج سرعته دستی ممی‌باشد. از دیگر مشخصات فنی آریو می‌توان به ترمزهای هر چهار چرخ مجهز به سیستم ضد قفل ABS و سیستم ضد سرقت Immobilizer اشاره کرد. وجود شیشه‌ و آینه برقی، سنسور دنده عقب، ایربگ، صندلی‌های تاشو و مه شکن نیز نام برد.

مشخصات فنی خودرو آریو Z300

معایب آریو خودروی آریو Z300

• وجود صدای پیشرانه در داخل خودرو حتی در سرعت پایین به علت عایق کاری صوتی ضعیف.
• عملکرد ضعیف و کند گیربکس اتوماتیک که تاخیر در جابه‌جایی دنده است.
• استفاده از پلاستیک نامرغوب در طراحی داخل خودرو .
• پایین بودن ایمنی در هنگام بروز حادثه‌ای مانند تصادف .
• نبود خریدار زیاد دست دوم این ماشین در مقایسه با خودروهای چینی دیگر.
• درست قرار نگرفتن محل کیلومتر شمار که راننده به زحمت باید آن را ببیند.
• امکانات رفاهی خودرو در سطح خیلی پایینی قرار گرفته، که یکی از معایب قوی آن به شمار می‌رود.
• عبور از دست اندازها و سرعت‌گیرها از بی کیفیت بودن سیستم تعلیق حکایت دارد.
• خراب شدن و استهلاک قسمت بالایی قطعات یدکی آریو به مرور زمان .
• کم بودن قطعات و لوازم یدکی که در هنگام بروز مشکل در خودروی آریو و به زحمت افتادن برای پیدا کردن قطعه معیوب.
• بالا بودن قیمت قطعات آریو و پیدا نشدن قطعات و لوازم یدکی و در صورت پیدا شدن نامرغوب است.

طراحی خودروی آریو Z300

داخل کابین آریو

داخل کابین آریو، فضای مناسبی برای قرارگیری پنج نفر و خانواده عالی است. نمایشگری که بر روی کنسول داشبورد قرار گرفته ظاهری ساده و قدیمی دارد. وجود تهویه هوای مطبوع، کامپیوتر سفری، تنظیم چهار جهته صندلی راننده، وجود سنسور پارک دنده عقب، GPS و سانروف از ویژگی‌های رفاهی این خودرو محسوب می‌شود. از دیگر تجهیزات خودروی آریو می‌توان به ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ضد سرقت، کمربند ایمنی به تعداد پنج عدد، قفل خودکار درب ماشین هنگام سرعت یافتن خودرو همچنین قفل ایمنی کودک برای شیشه‌های عقب، داشتن چراغ مه شکن در قسمت عقب و جلویی آریو، گرم کن شیشه عقب پشت، وجود چراغ‌های LED در جلو و عقب خودرو با قابلیت تنظیم ارتفاع، ترمز ضد قفل ABS و EBD و ترمز دیسکی و چراغ‌های راهنما برای آینه بغل خودرو نام برد.

رنگ خاکستری و پلاستیک سخت موجود داخل کابین خودرو با اینکه حکم زیبایی را برای خودرو دارد اما جنس پلاستیک به کار رفته ضعیف و نامرغوب است.

طراحی آریو از روی خودروی ژاپنی تویوتا آلیون ژاپن است که طراحان ژاپنی چراغ‌های کشیده‌ جلو را در کنار جلو پنجره به خوبی قرار داده‌اند اما با تغییرات شرکت چینی در آن که خیلی کم دیده می‌شود زیبایی چهره آن را عوض نمی‌کند. وقتی از روبه‌رو به آن نگاه کنیم مشاهده خواهیم کرد که خیلی شبیه به کرولای 2012 است. کاپوت جلویی آریو صادف بوده و خطوط حجم دهنده‌ای ندارد. اسپرتی آن را از روی سپر هماهنگ چراغ اصلی که انحنای کوچکی دارد و فرم چراغ و کشیدگی تا روی گلگیر می‌شود احساس کرد. وسیله‌های براق فلزی به کار برده شده در جلوی پنجره و امتداد چراغ‌ها جذابیت منحصر بفردی را به ظاهر بدنه آریو بخشیده است. به خاطر وجود لامپ‌های اصلی درون چراغ که حلت هالوژنی دارند آن را شیک‌تر کرده و تعبیه مه شکن‌های کوچک داخل فضای سیاه رنگ اطراف سپر جلوه بهتری را خلق کرده است. انتظار بیشتر از این را با هزینه تمام شده برای تولید این خودرو که در دسته سدان قرار می‌گیرد نمی‌توان داشت.

باید توجه داشت که نمونه‌های آریو در دو دسته دنده دستی و دنده اتوماتیک هستند که طراحی داخلی آن‌ها از نظر آپشن بیشتر باهم فرق دارد. طراحی نسخه دنده اتوماتیک جذاب و شیک‌تر است . با اینکه قطعات آریو به سختی پیدا می‌شود اما چاینیز یدک با دارا بودن قطعات یدکی هر دو نسخه برای تهیه لوازم یدکی آریو پیشرو ارائه خدمات است.

در قسمت طراحی پشت خودرو خلاقیت به خرج داده شده و چراغ‌های‌فرم دار بزرگ متناسب با بدنه قرار گرفته است. شیب ملایم در شیشه سمت عقب درب صندوق را کوچکتر کرده است. شیشه عقب ثابت بوده و با باز شدن درب صندوق عقب تغییر حالت نمی‌دهد. وجود چراغ بزرگ در عقب ماشین برای کاپوت مزاحمتی ایجاد نمی‌کند بلکه کاپوت با عرض زیاد خود جای زیادی را برای گذاشتن بار فراهم نموده است. وجود شب رنگ در طرفین سپر انتهای خودرو در یک نمونه استاندارد با اینکه زیبایی خاصی ندارد اما داشتن هماهنگی با چراغ‌ها در بخش عقب خودرو باعث شده حجیم این قسمت حجیم به نظر برسد.

این مطلب را هم ببینید   2 توصیه مهم هنگام تصادف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.