راه های کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت : تنظیم موتور مهمترین عامل اتلاف سوخت و انرژی در خودروها عدم تنظیم موتور و احتراق ناقص در سیلندرها است. گروهی از کارشناسان اظهار داشته اند : تنظیم موتور به طور صحیح و بموقع و استفاده از سیستم های هوارسانی استاندارد جهت تامین اکسیژن مورد نیاز احتراق کامل تا ۴۰ درصد موجب افزایش راندمان مصرف سوخت در خودرو می شود. با تنظیم به موقع موتور، می توانیم بیش از ۵۰٪ گازهای آلاینده خروجی از اگزوز را کاهش داده و در حدود ۱۵٪ در مصرف سوخت صرفه جویی کنیم.

راه های کاهش مصرف سوخت

عدم استفاده از باربند در مواقع غیر ضروری باربندها و لوازم تزئینی که بر روی خودروها تعبیه می شوند موجب افزایش حجم غیر مفید خودرو شده و تاثیر شکل آیرودینامیکی بدنه خودرو را از بین می برند. به یاد داشته باشیم صندوق عقب خودرو انباری نیست و تنها محلی برای نگهداری

لوازم ضروری است. محاسبات نشان می دهد، به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم بار اضافی، راندمان مصرف سوخت خودرو ۲ درصد کاهش می یابد.

مرتب چیدن بار

بار روی باربند را از کوچک به بزرگ چیده و روی آن را بپوشانید تا کمترین مقاومت را در مقابل فشار باد ایجاد کند.

از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنیم

سفرهای غیر ضروری خودروها موجب آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت می شود. بسیاری از امور را می توان از طریق پست، تلفن، اینترنت، دورنگار و سایر وسایل ارتباطی انجام داد.

برای مسیرهای کوتاه از خودرو شخصی استفاده نکنیم

مسیرهای کوتاه را می توانیم با دوچرخه طی کنیم. این کار باعث سلامت جسم، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد.

بنزین سرمایه ملی

هنگام سوخت گیری باید مراقب باشیم بنزین از باک سرریز نکند. سرریز بنزین افزون بر آنکه اتلاف سرمایه های ملی است، مجب آلودگی هوا نیز خواهد شد.

هوای تمیزتر، مصرف سوخت کمتر، با وسایل نقلیه عمومی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی علاوه بر کاهش هزینه های شخصی و صرفه جویی در مصرف سوخت به بهبود ترافیک و پاکیزگی هوای شهر کمک خواهیم کرد.

تنظیم باد تایرها برای کاهش مصرف سوخت

تنظیم مناسب باد تایرها علاوه بر افزایش عمر تایر، کاهش مصرف سوخت را نیز به دنبال دارد.

کنترل روغن موتور روغن موتور خودرو نباید کمتر از حد مجاز که توسط شرکت تولید کننده مشخص می شود باشد. استفاده از روغن های ترکیبی مناسب و با کیفیت و روانکاوهای پیشرفته و تعویض به موقع آن راندمان مصرف سوخت خودرو را تا حدودی افزایش خواهد داد.

باز کردن ترموستات خودرو برای کاهش مصرف سوخت

باز کردن ترموستات خودرو حتی در تابستان نیز کار اشتباهی است چرا که بدون ترموستات موتور خودرو به درجه حرارت لازم نمی رسد و سوخت به شکل ناقص سوخته، مصرف بنزین و آلودگی هوا افزایش می یابد.

در جا کار کردن روش مناسبی برای گرم کردن موتور نیست برای گرم کردن خورو بجای کار کرد درجا و گاز دادن بی مورد، چند کیلومتر اول را به آهستگی و در دنده پایین برانیم. با این کار موتور خودرو سریعتر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت همچنین سیستم انتقال دهنده نیرو مانند جعبه دنده و دیفرانسیل نیز هماهنگ با موتور گرم می شود.

فیلتر هوا را بموقع تعویض نماییم استفاده از فیلر هوای استاندارد و تعویض به هنگام آن تاثیر قابل توجهی در افزایش توان موتور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از نشر گازهای آلاینده خروجی از اگزوز دارد. |

به هنگام توقف، خودرو را خاموش کنیم با خاموش کردن اتومبیل خویش در توقفگاهها از آلودگی هوا و اتلاف سوخت جلوگیری کنیم.

خودروهای تک سرنشین تردد غیر ضروری خودروهای تک سرنشین باعث ایجاد ترافیک سنگین، افزایش آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت می گردد. برای رسیدن به مقصدهای مشترک با چند همسفر، می توانیم از یک خودرو استفاده کنیم.

هر چه سرعت بیش، مصرف بیشتر سرعت بهینه برای بیشتر خودروها به لحاظ مصرف سوخت در دنده ۴، ۸۰ کیلومتر در ساعت است با افزایش سرعت، مصرف سوخت بطور تصاعدی افزایش می یابد؛ به طوری که در سرعت ۱۲۵ کیلومتر مصرف سوخت تقریبا دو برابر می شود.

پایین بودن پنجره های خودرو در حال حرکت با سرعت بالا و استفاده از کولر در مسیرهای سربالایی در افزایش سوخت تاثیر دارد.

تظیم سرعت خودرو با سرعت ترافیک

تظیم سرعت خودرو با سرعت ترافیک

سرعت زیاد و ترمزهای پیاپی، مصرف سوخت را افزایش می دهد سعی کنیم با پرهیز از حرکت شتابان بطور یکنواخت و در بین خطوط رانندگی کنیم. حرکت های ناگهانی، افزایش سریع سرعت و ترمزهای مکرر در سرعت های بالا راندمان مصرف سوخت را به میزان وحشتناک ۳۳ درصد کاهش می دهد. همچنین حرکت های ناگهانی در سرعت های پایین راندمان مصرف سوخت را به میزان ۵ درصد کاهش می دهد. آرام و یکنواخت رانندگی کردن نه تنها موجب لذت از رانندگی بلکه موجب کاهش هزینه سوخت نیز می گردد.

برنامه ریزی برای سفرهای درون شهری

قبل از حرکت کارهای خود را مشخص و برنامه ریزی نماییم؛ با انتخاب مسیرهای کوتاه و کم ترافیک می توان علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه شخصی در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کرد.

در هنگام توقف های طولانی خودرو را خاموش کنیم

با خاموش کردن خودرو در توقفهای طولانی (بیش از دو دقیقه) از افزایش آلودگی هوا و اتلاف سوخت جلوگیری کنیم.

استفاده از خودروهایی با حجم موتور پایین

خودروهایی که موتورشان حجم بسیار بالایی دارد، بسیار پرمصرف بوده، دشمن شماره یک محیط زیست به شمار می آیند. از طرفی هر چه موتور خودرو کوچکتر باشد، گذشته از کاهش مصرف سوخت، شتاب خودرو نیز بیشتر خواهد بود.

بهبود آیرودینامیکی سطح بدنه خودرو بهبود آیرودینامیکی سطوح بدنه خارجی خودرو نیز در کاهش مصرف سوخت تاثیر دارد از این رو نباید با اضافه کردن لوازم متفرقه به سطح خارجی خودرو، وضعیت اصلی و استاندارد خودرو را تغییر دهیم.

بهینه سازی مصرف سوخت خودرو ها

روش هایی برای بهینه سازی مصرف سوخت خودرو ها:

  1. انتخاب زمان و مسیر مناسب برای تردد خودرو
  2. رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی
  3. بارگیری خودرو به روش استاندارد و متناسب با نوع وسیله نقلیه
  4. استفاده از روغن موتور استاندارد
  5. عدم افزایش وزن خودرو با تجهیزات جانبی غیر ضروری
  6. اجتناب از زمانهای اوج ترافیک برای استفاده از وسایل نقلیه
  7. رها کردن پدال گاز از فاصله مناسب از تقاطع ها و چراغ قرمز
  8. اجتناب از ترمز ناگهانی و یا حرکت پر گاز
  9. گاز دادن خودرو متناسب با دندهی انتخابی
شاید دوست داشته باشید بخوانید:  پیشرفت در آموزش فنی: تعمیرات ECU و سرامیک خودرو
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا