گواهینامه رانندگی بین المللی

گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی را می توان مدرکی گفت که توسط مراجع دارای صلاحیت صادر شده و به شخص متقاضی اجازه رانندگی حتی در خارج از کشور که این گواهینامه را در آن گرفته، می دهد. گواهینامه رانندگی بین المللی زمانی دارای اعتبار است که در کنار گواهینامه ملی کشور خودمان قرار بگیرد و به تنهایی به ما امکان رانندگی در کشورهای خارجی را هرگز نمی دهد.

گواهینامه بین المللی

شخص دارنده این گواهینامه، به خاطر سندی که در دست دارد، حق رانندگی با وسایل نقلیه موتوری را در کشورهای غیر از کشور خود هم دارد و می تواند با وسیله شخصی خود هم به آن کشور سفر کرده  و به تفریحات خود برسد. گواهینامه رانندگی بین المللی می تواند به اشکال مختلف مانند یک دفترچه، کارت و یا هردوی آن ها باشد.

گواهینامه رانندگی بین المللی را می توان در خیلی از کشورهای جهان استفاده کرد، این مدرک علاوه بر زبان ملی کشور صادر شده، به هفت زبان بین المللی دیگر هم قابل ترجمه است که می توان به زبان های انگلیسی، روسی، فرانسوی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی اشاره کرد.

گواهینامه رانندگی بین المللی در کانون اتومبیل رانی و جهانگردی  جمهوری اسلامی که دارای 164 عضو و در همه کشورها قابل استفاده و معتبر است،  صادر می گردد.

توصیه می کنیم ببینید: تابلوهای راهنمایی رانندگی

مدارک لازم جهت گرفتن گواهینامه بین المللی

بسیاری از افراد فکر می کنند که دریافت این مدرک بسیار وقت گیر و دشوار است و برای اخذ این گواهینامه باید به سازمان ها و ادارات زیادی مراجعه کنند. ولی بهتر است بدانیم که دریافت آن از خیلی کارهای اداری که امروز انجام دادید آسان تر است و چون اتومبیل رانی و کانون جهانگردی که هر دو سازمان های جهانی به شمار می آیند این گواهینامه را صادر می کند، کمتر با کاغذ بازی اداری مواجه می شوید.

اگر فکر تان این است که مثل دریافت گواهینامه معمولی، باید در امتحان های تئوری و عملی طاقت فرسا و مشکل شرکت کنید و در هر مرحله دچار دردسر شوید، باید به شما این مژده را بدهم که سخت اشتباه می کنید! شخصی که دارای گواهینامه ملی است اگر مهلت اعتبار گواهینامه اش تا یک ماه و یک روز آینده باشد، بدون هیچ سختی می تواند دوباره آن را به دست آورد.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  نکات مهم کتاب آیین نامه رانندگی پایه سوم

به عنوان اولین گام ، مدارک زیر را آماده کرده و به مراجع دارای صلاحیت تحویل بدهید:

  •  گواهینامه رانندگی دارای اعتبار ملی به مدت حداقل یک ماه و یک روز( برای دریافت کردن گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله)
  •  گواهینامه رانندگی ملی دارای اعتبار حداقل سه سال ( برای دریافت کردن گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله)
  • یک قطعه عکس 4*3 تمام رخ ، استاندارد
  • گواهینامه رانندگی بین المللی قدیمی (در صورت موجود بودن)
  •  اصل گذرنامه ( یا تصویر صفحه اول گذرنامه)
  • تکمیل کردن فرم درخواست به زبان ملی و انگلیسی
  • درج تاریخ تولد به میلادی در بخش انگلیسی در فرم درخواست

تذکر: یکی از مدارکی که برای اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی ، گذرنامه لازم است. پس اگر گذرنامه هنوز ندارید بهتر است فعلا از فکر این کار بیرون بیایید و در ابتدای امر به فکر گرفتن گذرنامه باشید.

هزینه اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی

اگر دوست دارید گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله در کشور خودمان بگیرید، باید حدود 109 هزارتومان بابت آن پرداخت کنید.

اگر به فکر گرفتن گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله در ایران هستید، باید تقریبا در حدود 335 هزارتومان وجه بپردازید. اگر تصمیم به اخذ مدرک گواهینامه رانندگی بین المللی به مدت یک سال برای ماشین و موتور سیکلت دارید مبلغ 132 هزار تومان برایتان هزینه در برخواهد داشت.

البته لازم به ذکر است که هزینه های فوق توسط کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی تعیین شده است.

توصیه می کنیم ببینید: علائم راهنمایی و رانندگی برای کودکان

مراجعه برای ثبت نام و دریافت گواهینامه

اگر شما برای دریافت گواهینامه عجله دارید، با مراجعه به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی واقع در تهران و یا یکی از نمایندگی هایی که در سراسر کشور این کار را انجام دهید.

اما اگر عجله زیادی ندارید، بهتر است با تحویل مدارک خود به ادارات پست سراسر کشور، با انجام مراحل اداری، بعد از گذشت یک هفته گواهینامه خود را در درب منزل دریافت کنید.

 برای پیشنهاد بعدی ، اگر در ایران زندگی می کنید و دوست دارید که یک گواهینامه یک ساله دریافت کنید، به سامانه فروش اینترنتی رجوع کرده و مشخصات خود را در آن ثبت کنید. لازم به یاد آوری است که از این راه تنها موفق خواهید شد. پس قبل از ثبت نام مطمئن شوید مدت زمان اعتبار باقی مانده از گواهینامه ملی شما یک ماه و یک روز است. البته بین 7 تا 10 روز کاری گواهینامه به دست شما می رسد.

نکات قابل ذکر درمورد گواهینامه رانندگی بین المللی

برخلاف مدارک دیگر این نوع گواهینامه قابل تمدید نیست. پس بعد از تمام شدن مهلت اعتبار آن، باید یک درخواست جدید برای گواهینامه خود انجام دهید.

    کشورهایی مانند کانادا، ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی ، استرالیا و امارات متحده عربی از کشورهای بسیار جدی در زمینه گواهینامه رانندگی بین المللی هستند، پس تلاش کنید موقع رانندگی در این کشورها، گواهینامه بین المللی و گواهینامه ملی خود را به همراه داشته باشید.

  افرادی که دارای گواهینامه هستند و در کشورهای دیگر رانندگی می کنند، وظیفه دارند که با قوانین آن کشور به طور کامل آشنا شده و از این مقررات هم پیروی کنند.

    اگر قصد مسافرت به کشور ایالات متحده عربی دارید، تنها در صورتی می توانید و مجاز هستید  که از ماشین های اجاره ای استفاده کنید، که دارای گواهینامه بین المللی سه ساله باشید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  خلاصه کتاب آیین نامه

مزایای گواهینامه رانندگی بین المللی

داشتن این گواهینامه ها دارای مزایای بسیاری است که بعضی از آن ها را در ادامه با هم بررسی می کنیم:

    بیشتر کشورها با استفاده از گواهینامه بین المللی می توانند هویت شخص را به طور کامل شناسایی کنند.

    گواهینامه ملی سند اثباتی است برای شخص که در کشور خود راننده بوده و با ارائه دادن گواهینامه ملی موفق به آن شده است.

    اطلاعاتی مندرج در روی گواهینامه رانندگی نشانگر تائید اطلاعات شخص دارنده مدرک، توسط مقام هایی است که این گواهینامه را صادر کرده اند.

    شخص با ارائه دادن این مجوز، اجازه رانندگی در کشورهای میزبان این گواهینامه را پیدا می کنند.

کدام کشورها گواهینامه را قبول می کنند؟

همان گونه که قبلا هم اشاره کردیم؛ گواهینامه بین المللی در اکثر کشورها مورد قبول است، اما متاسفانه بعضی دیگر این گواهینامه را اصلا قبول ندارند. بیشتر از 150 کشور جهان این مدرک را تایید کرده و به دارندگان این گواهینامه اجازه می دهند تا در کشورشان رانندگی کنند.

 در زیر لیستی از کشورهای پذیرنده آورده شده است:

    ایران، الجزایر، آرژانتین، استرالیا، صربستان، عربستان سعودی، مکزیک، ارمنستان، کلمبیا، کانادا، کره جنوبی، روسیه، بلا روس، شیلی، پرتغال، بلغارستان، ایسلند، اندونزی، مجارستان، افغانستان، عمان، هند، مصر، بحرین، مالزی، کویت، ایتالیا، پاکستان، لبنان، ژاپن

کشورهای فوق، تنها تعداد محدودی از کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی هستند که برای آشنایی بیشتر شما ذکر کردیم.

گواهینامه بین المللی ده یا بیست ساله، دروغی بزرگ!

به نظر شما صدور گواهینامه بین المللی 10 یا 20 ساله واقعا حقیقت دارد؟!

اگر به دنبال گرفتن یک گواهینامه  معتبر برای 10 یا 20 سال آینده هستید، باید به شما بگوییم که ممکن است در دام تبلیغات بیفتید! این را به خاطر بسپارید که تنها مرجع رسمی برای صادر کردن گواهینامه در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی است. البته در مطالب بالا گفتیم که این کانون تنها گواهینامه های دارای مدت اعتبار یک تا سه سال را صادر می کند.

بدون شک افرادی که ادعا می کنند می توانند گواهینامه های 10 یا 20 ساله صادر کنند، کلاهبردار هستند.

مسافرت خارجی با گواهینامه رانندگی بین المللی

شاید شما هم جز آن دسته از افراد هستید که دوست دارید در مسافرت پشت فرمان ماشین شخصی خود به کشف زیبایی های طبیعت و دنیایی ماورای پرداخته و خستگی های روزمره تان را به در کنید. گوشه به گوشه دنیا را جستجو کرده و خستگی و کسالت روح  را در گوشه ای از این جهان پهناور پنهان کنید.

بدون شک اگر در این مسافرت ها از وسیله نقلیه خود استفاده کنید، فرصت زیادتری برای گشت و گذار و کشف مناطق جدید پیدا خواهید کرد. با وجود داشتن خودروی شخصی، شما قادرید در هر مسیری که دوست دارید گام بردارید و وارد شوید، به شکلی که استرس به خود راه نداده و سفر را  برای خود و دیگران تلخ کنید. البته این را فراموش نکنید که استفاده از وسایل جابجایی می تواند هزینه های زیادی برای شما به همراه داشته باشد. از همه شیرین تر کسب تجربه به خاطر رانندگی در یک کشور دیگر بسیار هیجان انگیز است. در کنار همه این موارد همه ما به این امر آگاهی کامل داریم که بدون داشتن یک مدرک معتبر گواهینامه بین المللی هیچ گاه نمی توان این خاطرات را در دفتر زندگی خود ثبت کرد.

اما درست است که امکان گرفتن گواهینامه معمولی که در کشور ایران بعد از گذشت از فراز و نشیب های زیاد، امکان پذیر می شود ولی با آن نمی توان در کشور خارجی رانندگی کرد. پس هیچ گاه فراموش نکنید که گواهینامه های معمولی ما تنها در کشور ایران دارای ارزش بوده و در  سایر کشورها کاملا فاقد اعتبارند و برای رانندگی در این کشورها باید مجوزهای لازم کسب شود.

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا