آیا برگ سبز خودرو همان سند مالکیت خودرو است؟

برگ سبز خودرو

مدت‌هاست این مسئله مطرح است که آیا برگ سبز خودرو سند مالکیت آن است؟ مطابق با نظر پلیس راهنمایی و رانندگی، برگ سبزی که هنگام معاملۀ خودرو توسط این سازمان صادر می‌شود به عنوان سند مالکیت آن شناخته می‌شود. به عبارت ساده‌تر، با انتقال برگ سبز ماشین به نام شما، مالکیت قطعی آن با شما خواهد بود.

به این ترتیب می‌توانید تماماً از حقوق خود در این مورد دفاع کنید. این موضوع سال‌هاست بین سازمان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد مطرح است. این روند با اختلافات جدی و اساسی طی شده است.

ماجرایی بر سر تعویض پلاک خودرو

از بیش از ده سال سال گذشته تا چندی پیش، اختلافاتی بر سر صدور سند رسمی خودرو وجود داشت. این اختلاف بین نیروی انتظامی کشور و سازمان ثبت اسناد به وجود آمد. مسئله‌ای که با طرح یک شکایت از کانون سردفتران و دفتریاران آغاز شد. این شکایت مبنی بر این بود که مراکز تعویض پلاک، شرط ارائۀ سند منقول را برای انجام تعویض پلاک حذف کرده‌اند.

به عبارت دیگر، مالک جدید خودرو برای تعویض پلاک، تنها ملزم به ارائۀ برگ سبز صادر شده از نیروی انتظامی بود. بر این اساس دیگر نیازی به سند ثبت شده در سازمان ثبت اسناد وجود ندارد.

این پرونده به نفع نیروی انتظامی به پایان رسید. دیوان عدالت اداری، رأی خود را مبنی بر صلاحیت نیروی انتظامی در این راستا صادر و اعلام کرد این صلاحیت راهنمایی و رانندگی است که مدارک لازم برای تعویض پلاک را اعلام کند. بنابراین خریداران و فروشندگان خودرو دیگر نیازی به ثبت معامله و انتقال سند در دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور نخواهند داشت. هرچند انجام این کار همچنان امکان‌پذیر است اما در عمل نیازی به آن نخواهید داشت.

در همین حین، این شبهه پیش آمده است که نیروی انتظامی، مسئول صدور سند جدید برای خریدار ماشین است. در حالی که همان برگ سبز از طرف نیروی انتظامی، حکم سند خودرو را دارد. با مشاهده اخبار خودرویی در مجله خودرو45 معاملات امن‌تری داشته باشید.

برگ سبز خودرو چیست؟

تنها اقداماتی که حین خرید و فروش فوری ماشین صورت می‌گیرند، انتقال پول و انتقال سند هستند. خریدار ماشین کارکرده در ازای پولی که پرداخت می‌کند، انتظار انتقال سند خودرو به نام خود را دارد. این وظیفه در حال حاضر به عهدۀ نیروی انتظامی کشور است. پلیس راهنمایی و رانندگی بعد از انجام تعویض پلاک، بررسی اصالت خودرو، تأیید هویت طرفین معامله و مواردی دیگر، برگ سبز خودرو را صادر می‌کند.

عنوانی که در بالای این برگه به چشم می‌خورد، «شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه» در پس‌زمینه‌ای سبز رنگ است. در این برگه، شمارۀ سنا نیز درج شده است. شمارۀ سنا در واقع همان شمارۀ مالکیت خودرو است. این شماره نشان از رسمی بودن برگ سبز دارد.

چه اطلاعاتی در آن ثبت شده است؟

در برگ سبز که همان سند خودرو است، مشخصات خودرو و مالک آن ثبت شده‌اند. بخش اول مربوط به مشخصات وسیلۀ نقلیه است. مشخصات خودرو شامل نوع، رنگ، تیپ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد چرخ، تعداد محور، شمارۀ شاسی، شمارۀ موتور و شناسۀ آن هستند.

در بخش دوم نیز مشخصات مرتبط با مالک خودرو درج شده‌اند. مشخصاتی از جمله نام و نام خانوادگی، شمارۀ شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر و محل صدور شناسنامه درج شده‌اند. برگ سبز به عنوان سند خودرو، یک کارت هوشمند را نیز همراه خود دارد. این کارت به عنوان کارت شناسایی خودرو شناخته می‌شود. کارتی شبیه کارت ملی که شامل اطلاعات خودرو و مالک آن است.

ثبت سند رسمی در دفترخانه‌ها به اختیار طرفین است

فروش سریع خودرو

مطابق با اخبار خودرویی جدید، طرفین معاملۀ خودرو می‌توانند به عهده و اختیار خود، سند رسمی را در دفترخانه‌ها نیز ثبت کنند. انجام این کار امکان‌پذیر است و هیچ منع قانونی نیز ندارد. این مسئله در بعضی موارد می‌تواند به نفع خریدار ماشین کارکرده باشد. اگر قصد فروش سریع ماشین یا خرید آن دارید شاید بد نباشد که سندی در ثبت اسناد نیز داشته باشید. چندی پیش در مجله خودرو مطلع شدیم که در صورت انجام شکایت، ترجیح دادگاه بر سند ثبتی دفاتر اسناد رسمی کشور است.

به این ترتیب، اگر در جریان فروش فوری ماشین خلل قانونی وجود داشته باشد، احتمالاً به مشکل برخورد خواهید کرد. هرچند بروز چنین اتفاقی نادر است و سازمان راهنمایی و رانندگی در ازای سندی که صادر کرده، مسئولیت‌پذیر خواهد بود. با این حال می‌توانید به صلاح‌دید خودتان و در جایگاه خریدار، سند خودروی خود را در دفاتر رسمی کشور نیز ثبت کنید. اما هیچ الزامی به انجام آن نیست. شما با داشتن برگ سبز خودرو، مالکیت قانونی و شرعی آن به حساب خواهید آمد.

برگ سبز خودرو، سند مالکیت و مزایای آن

قانون ابتدایی ثبت شده در مجلس، مبنی بر الزام ثبت سند خودرو در دفاتر ثبت اسناد رسمی بود. با این حال، نیروی انتظامی کشور مطابق با مادۀ 22 قانون حمل و نقل، حق صدور سند جدید را از آن خود می‌دانست. این اختلاف از سال 1389 شروع شد. زمانی که قانون مصوبۀ مجلس اعلام می‌کرد همۀ افراد باید برای تنظیم سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

این تصمیم مطابق با مادۀ 29 قانون رسیدگی به تخلاف رانندگی گرفته شده بود. اختلافات بین این دو سازمان تا مدت‌ها ادامه یافت. بسیاری از خریداران نیز در این عرصۀ اختلاف سازمانی، سرگردان از وضعیت و تکلیف خود بودند.

پایان اختلافات، به نفع همه!

سرانجام با انتشار خبر به نقل از دادستان کل کشور، این قائله به نفع نیروی انتظامی کشور پایان یافت. محمد جعفر منتظری، رأی نهایی را مطابقت برگ سبز به عنوان سند خودرو صادر کرد. کاهش‌هزینه‌های نقل و انتقال خودرو، اختیار به تنظیم سند خودرو در دفترخانه‌های رسمی، کاهش زمان نقل و انتقال سند و معاملۀ خودرو از مزایای تأیید برگ سبز خودرو به جای سند مالکیت هستند.

این اتفاق همچنین به نفع خریداران و فروشندگانی که در دو شهر متفاوت هستند تمام شد. چرا که با تأیید برگ سبز به عنوان سند خودرو، هزینه و زمان معاملات این خودروها نیز کاهش یافته‌اند. با این اوصاف خوب است که دائماً از اخبار خودرویی کشور آگاه باشیم!

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  کارت ماشین: استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا