خلاصه کتاب آیین نامه

خلاصه نکات کتاب ایین نامه

تمامی افرادی که قصد دارند گواهینامه رانندگی برای خودرو یا حتی موتورسیکلت بگیرند در مرحله اول لازم است یک سری قوانین و آیین نامه های رانندگی که اندکی وقت گیر نیز هستند عبور کنند و در این میان لازم است به سوالات پیچیده ای که شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند در مدت زمان معین شده پاسخ های درستی بدهند و با طی کردن این مراحل می توانید گواهینامه خود را دریافت کنید.

به خوبی این نکته را می دانید زمان زیادی از روز در ترافیک طی شده و در بسیاری از مواقع جر و بحث زیادی بین رانندگان صورت می ‌گیرد که این مشکل در اکثر مواقع تنها به دلیل عدم رعایت قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی است، شما با تسلط بر روی این موضوع می توانید مانع از به وجود آمدن چنین مشکلاتی که شوید. امروز در این مقاله قصد داریم برای شما در رابطه با خلاصه آیین نامه مواردی را بیان کنیم که می ‌تواند بسیار کاربردی واقع شود، دعوت می ‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر از آنکه مقاله ما را همراهی کنید.

خلاصه کتاب آیین نامه رانندگی ۱۴۰۲:

در این قسمت از سایت درایوینگ قصد داریم برای شما در رابطه با نکات مهم و کلیدی آیین نامه رانندگی با توجه به تجربه تمامی افراد موفق به زبان کاملا ساده مواردی را بیان کنیم البته در این میان که شما می ‌توانید به سراغ افرادی که نمره ی قبولی دریافت نکرده‌اند نیز بروید چرا که با پرسش از این افراد دیگر اشتباه آن ها را تکرار نخواهید کرد.

کتاب ایین نامه شامل 6 فصل می باشد, فصل اول در مورد قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی که در بخش های ابتدای این فصل به تعاریف هر کدام از اصطلاعات و قوانین راهنمایی  بحث شده در این فصل در مورد قوانین سرعت خودرو ها, تابلو های رانندگی, شکل و اشکال تابلو ها, رنگ تابلو ها که از صفحه 3 تا 76 در مورد این موارد توضیحاتی داده شده است و همیشه در هرکدام از ازمونهای که به شما می دهند جزء سوالات ایین نامه می باشد این فصل از مهمترین فصل ها کتاب آیین نامه می باشد

فصل دوم که در مورد ایمنی خودور است از صفحه 77 تا 114 کتاب می باشد در مورد ایمنی خودرو ها از جمله تایرها, بوق,شیشه ها,ترمز,آینه, آب رادیاتور, برف پاک کن, ایمنی و محدودیت های سرعت, سبقت و ممنوعیت های آن , کمربند ایمنی, رانندگی در شرایط های مختلف شب و روز و در حالت های مختلف, توضیحاتی در مورد چراغ های راهنمایی و رانندگی , تقاطع ها یا حق تقدم در شرایط مختلف توضیحاتی داده شده است

فصل سوم ایین نامه رانندگی بیشتر در مورد مسائل فنی خودرو توضیحاتی داده شده است که همیشه در هر کدام از ازمونها سوالات فنی ایین نامه جزء سوالات ایین نامه می باشد

فصل چهارم کتاب ایین نامه رانندگی در مورد فرهنگ رانندگی است در این فصل مسائلی مربوط به شخصیت اجتمایی رعایت قوانین و حقوق اجتماعی, فرهنگ ترافیک و ایمنی و اجتماعی آن بحث شده است.

فصل آخر کتاب ایین نامه به مسائل امداد و نجات می پردازد. از جمله مسائلی مانند ایمن کردن جاده ها, ارزیابی موقعیت, امن کردن محل حادثه در موقعیت های گوناگون مثل اتش سوزی,تصادف, و نحوه کمک کردن مصدومین و کمک های اولیه و در اخرهای فصل هم در مورد الودگی های هوا و تنظیم موتور توضیحاتی داده شده است.

در اخر اگه شما برای خلاصه کتاب ایین نامه به این صفحه مراجعه کردید باید خدمتتون عرض کنم تمام 6 فصل کتاب که 218 صفحه می باشد مهم است و شما باید برای قبولی در گواهینامه رانندگی پایه 3-2-1 تمام کتاب را بخوانید و راه ساده تر و خیلی خلاصه تر ان همین خواندن سوالات ایین نامه است.

پس اگر  وقت و زمان کافی برای خواندن کتاب ندارید و یا به علت مفهومی بودن کتاب ایین نامه رانندگی خواندن آن برای شما سخت می باشد به شما پیشنهاد می کنم سوالات ایین نامه رانندگی که توسط سایت درایوینگ گرداوری شده است تهیه و استفاده کنید.

سوالات آیین نامه ۱۴۰۲باجواب

در پایین صفحه خلاصه کتاب ایین نامه که استاد شهسواری زحمت ان کشیده شده به صورت رایگان برای استفاده شما قرار دادیم دانلود کنید.

آیین نامه رانندگی مربوط به خودرو:

از جمله مورد پراهمیتی که در آیین نامه رانندگی به آن پرداخته می ‌شود بوق خودرو است که باید به صورت کاملاً استاندارد باشد.

به طور کلی صدای بوق نباید اصلا هیچ گونه آلودگی صوتی را ایجاد کند باید صدایی یکنواخت و متعارف به همراه داشته تا از این طریق سایر راننده ها و قابل پیاده بتوانند هوشیار شوند نه اینکه باعث آزار و ناراحتی آن ها شود.

در چه مکان هایی سبقت اکیدا ممنوع می باشد؟

این نکته را به خاطر داشته باشید در هر مکانی که راننده دید کافی ندارد سبقت گرفتن ممنوع است و طبق آیین نامه رانندگی در این مورد نباید به هیچ وجه ممکن سبقت گرفته شود که عبارتند از:

  • مکان هایی همچون سرپیچ چون در این مواقع دید راننده بسیار کم خواهد شد.
  • در ۱۰۰ متری ورودی تونل نیز سبقت گرفتن کاملا ممنوع در زمانی که روی پل قرار گرفته و در حال رانندگی باشید در طول مسیر نباید سبقت گرفته شود.
  • زمانی که به پیچ ها نزدیک می ‌شوید، ۵۰ متر بعد و قبل از آن دقت ممنوع خواهد بود.
  • مورد مهم دیگری که حتماً باید به آن توجه کنید این است هنگام گردش به چپ است، با توجه به قانون آیین نامه رانندگی هنگامی که وسط خیابان قرار دارید می ‌خواهید این کار را انجام دهید باید ۵۰۰ متر مانده به محل گردش در ابتدا راهنمای راست را بزنید و در یک مکان که به خوبی تشخیص می‌ دهید ایمن و درست است متوقف شده و پس از آن راهنمای چپ را زده و گردش به چپ را انجام دهید.
شاید دوست داشته باشید بخوانید:  شرایط گرفتن گواهینامه برای افغان های متاهل

چه زمانی باید از چراغ فلاشر استفاده شود؟

  • در هر زمان راننده احساس کند خطری در قسمت جلو وجود دارد و سایر رانندگانی که در پشت سر قرار دارند لازم است که سرعت خود را کم کنند باید از فلاشر استفاده شود.
  • در هر مواقعی نیز که این احساس را داشت این خودرو دچار مشکل شده و این امکان وجود دارد که ادامه رانندگی باعث ایجاد حادثه شود می توانید جهت اطلاع رسانی به سایر رانندگان از آن استفاده کنید.

موارد مربوط به آیین نامه رانندگی در شب؛

همانطور که می دانید به علت دید کمتر در شب رانندگی اندکی مشکل تر از روز می باشد و با توجه به این موضوع نیز سعی شده آیین نامه مخصوص به آن در نظر گرفته شود، زمانی که در حال رانندگی در جاده دو طرفه می باشید چنانچه از نور بالا برای حرکت کردن استفاده کنید باعث ایجاد اختلال در دید راننده لاین مخالف خود و راننده جلویی خواهید شد، توجه داشته باشید تنها برای متوجه کردن راننده مقابل خود جهت حضور شما می ‌توانید یک نور بالا بزنید و می توانید برای مانع شدن از اختلال در حواس راننده جلویی یا هم مسیر خود در فاصله ۱۵ متری از نور پایین استفاده کنید.

موارد مربوط به آیین نامه رانندگی در سرما و گرما؛

از جمله موارد لازم که در آیین نامه رانندگی مربوط به سرما و یا لیز شدن جاده است که زمان ترمز گرفتن جهت توقف کامل ماشین مسافت بیشتری را طی می کند و این موضوع معمولاً ۱۰ برابر حد نرمال و معمولی آن در نظر گرفته شده،  پس با توجه به این نکته نیز آیین نامه رانندگی شرایط عادی در نظر گرفته شده برای فاصله خودروها به اندازه طول یک اتومبیل از خودروی جلویی در نظر گرفته می ‌شود، اما هنگام قرار گرفتن در جاده لغزنده با توجه به گستردگی و همچنین وجود برف و باران در هر زمان که ترمز بگیری خودرو می خورد و در چنین شرایطی باید سریعاً ترمز را رها کنید و در صورت انجام ندادن این کار احتمال انحراف و چپ کردن آن بسیار بالا خواهد بود.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم هنگام قرار گرفتن در جاده های خیس و لغزنده باید فاصله شما با خودروی جلویی بیشتر از حد عادی باشد.

رانندگی کردن در هوای گرم یک سری قوانین مربوط به خود را دارد و همانطور که می ‌دانید هوای گرم در نهایت باعث پایین آمدن سطح اصطکاک لاستیک خواهد شد و این امر در نهایت باعث دشوار شدن کنترل اتومبیل هنگام ترمز و گردش در پیچ می شود پس با توجه به این نکته نیز حتما مراقب پیچ ‌ها لاستیک خودرو و ترمز کردن خودرو باشید.

خلاصه آیین نامه رانندگی pdf رایگان

در پایین صفحه دانلود خلاصه کتاب ایین نامه که جناب استاد شهسواری زحمت کشیدند بهترین گزینه برای خلاصه کتاب ایین نامه باشه که در این قسمت برای دانلود گذاشتیم (این خلاصه جزوه آیین نامه رانندگی در 5 فصل تهیه شده که می توانید به صورت رایگان دانلود کنید)

فایل: pdf

تعداد صفحات: 23 صفحه

تعداد فصل: 5 فصل

دانلود خلاصه نکات کتاب ایین نامه

برای دریافت رایگان اصل کتاب ایین نامه که به صورت فایل pdf می باشد روی لینک زیر کلیک کنید.

کتاب آیین نامه

سخن پایانی:

در مطالب فوق سعی کردیم مطالبی از خلاصه کتاب آیین نامه را برای شما بیان کنیم و همچنین به توسعه این موضوع پرداختیم یکی از مراحل اصلی جهت دریافت گواهینامه گذراندن و مطالعه کتاب مخصوص به آیین نامه می باشد که البته سوال های مشابهی نیز برای آن در نظر گرفته می شود و با مطالعه خلاصه آن می توانید موفقیت کامل را کسب کنید.

4.4/5 - (101 امتیاز)
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من چکار کنم قبول بشم دیگه دارم دیوانه میشم یعنی سوالاتی که شما معرفی کردید ما بخوانیم قبولیم ؟ ببخشید سرکاری نباشه واقعا دیگه وقت ندارم ممنون میشم صادقانه بگید

    1. سلام بهرامی عزیز با خیال راحت سوالات را تهیه و استفاده کنید. با خواندن سوالات لازم نیست کتاب بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا