مجازات و تعقیب افرادی که خودرو را در اختیار افراد زیر ۱۸ سال قرار می دهند

افرادی که خودرو را در اختیار افراد زیر ۱۸ سال قرار دهند، به عنوان معاون در جرم رانندگی بدون پروانه در محاکم قضائی تعقیب و مجازات می‌شوند.

به گزارش سایت درایوینگ، سرهنگ “عین‌اله جهانی” معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیزات ماده 723، اگر فردی بدون گواهینامه رانندگی ، مبادرت به رانندگی نماید علاوه بر اینکه خودش متهم بوده و مجازات می‌شود، افرادی هم که خودرو را در اختیار فرد فاقد گواهینامه قرار می‌دهند نیز به عنوان معاون در جرم رانندگی بدون پروانه در محاکم قضائی تعقیب و مجازات می‌ شوند . لذا اینگونه نباشد که سوئیچ خودرو را به طور مثال در اختیار فردی صغیر قرار دهیم که گواهینامه ندارد.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  نداشتن گواهینامه: مجازات رانندگان بدون گواهی نامه چیست؟

سرهنگ جهانی بیان داشت: البته زمانی نیز رابطه سَببی و نسبی بین این افراد برقرار نیست، فقط فردی خودرو را در اختیار راننده بدون گواهینامه قرار داده باشد و شخص فاقد گواهینامه حتی بزرگسال باشد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور اظهار داشت: والدین نیز در صورت قرار دادن خودرو به فرزندانشان، به واسطه مسئولیت‌های قانونی که در قبال فرزندانشان دارند، مسئول خواهند بود و باید در محاکم قضایی پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فرد زیر 18 سال در صورت رانندگی و بروز حوادث جرحی و فوتی مقصر شناخته می‌شود، بیان کرد: بله اینگونه افراد به دادسرای اطفال معرفی می‌شوند و در آنجا به پرونده رسیدگی می‌شود حتی مواردی ، افراد مذکور، بعضاً به نگهداری در مراکز مخصوص مراقبتی و نگهداری افراد زیر 18 سال محکوم شدند؛ این مراکز شمایل زندان را ندارد اما به نوعی زندان برای آن‌ها محسوب می‌شود.

سرهنگ جهانی در پایان اظهار داشت: درباره پوشش 18 ـ 18 و قوانین مربوط به رانندگی غیرمجاز افراد زیر 18 سال، آمارهای تحلیلی سال گذشته نشان داد 18 درصد جان‌باختگان سوانح ترافیکی، زیر 18 سال سن داشتند و این افراد معمولاً کودکانی هستند که در تصادفات مقصر و مسبب نیستند. لذا به این فکر افتادیم پوشش 18 ـ 18 را راه‌اندازی و بتوانیم جان کودکان و نوجوانان را حفظ کنیم.

منبع : سایت راهور

 

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا