راهنمای خرید کامپوننت ماشین

برخی افراد به حدی به موسیقی با صدا و کیفیت زیاد علاقه دارند که سعی می‌کنند از سیستم‌های صوتی حرفه‌ای در هر مکان و زمان که می‌توانند استفاده کنند. یکی از مکان‌های مورد علاقه این افراد برای داشتن یک سیستم صوتی حرفه‌ای، خودروها هستند. یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های صوتی حرفه‌ای برای خودرو با نام کامپوننت ماشین شناخته می‌شوند که بسیار پر طرفدار هستند و حتی اصطلاحی در بین نصب کننده‌های سیستم صوتی خودرو وجود دارد که می‌گویند کامپوننت از باند بهتر است و اگر صدای خوب و با کیفیت می‌خواهید باید کامپوننت نصب کنید. این جمله به طور کامل صحیح نیست و تا حدودی درست است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با کامپوننت و اجزای آن آشنا شویم.

کامپوننت ماشین چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده و کاربردی از کامپوننت ماشین ارائه دهیم باید بگوییم که کامپوننت به نوعی باند یا اسپیکر ماشین است که ویژگی‌های خاصی دارد و با امکان تنظیمات صوتی بیشتر، کیفیت صدا با سطح بالاتری نسبت به باندهای معمولی ارائه می‌دهد. در مورد باندهای و اسپیکرهای ماشین باید گفت که این باندها دارای دو دسته کواکسیال و کامپوننت هستند. باندهای کواکسیال همین باندهای متداولی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند و در آن‌ها اسپیکر، ووفر و توییتر در یک مجموعه قرار گرفته‌اند.

در کامپوننت ماشین تمامی این قسمت‌ها به صورت جداگانه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در واقع در یک کامپوننت از یک جفت ووفر، یک جفت میدرنج و توییتر ماشین و یک جفت کراس اوور استفاده می‌شود که هر کدام وظیفه خاصی بر عهده دارند. کراس اوور مسئول تفکیک صداها است. فرکانس‌های پایین صدا توسط ووفر، فرکانس‌های میانی توسط میدرنج و فرکانس‌های بالا توسط توییتر آماده و ارسال می‌شود. در صفحه مربوط به کامپوننت ماشین در فروشگاه اینترنتی آدیوکلاب می‌توانید با انواع مدل‌های این ابزار و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

اما این سوال همواره مطرح است که چرا برای داشتن کیفیت صدای بهتر، استفاده از کامپوننت ماشین توصیه می‌شود؟‌ در پاسخ باید گفت که چون کامپوننت‌ها از اجزای مجزا تشکیل شده است این امکان را فراهم می‌کند که بتوان محل نصب آن‌ها را بر اساس جهت حرکت صدا انتخاب کرد. این ویژگی باعث می‌شود که بتوان یک صدای سه‌بعدی و فراگیر را در داخل خودرو ایجاد کرد. اهمیت این موضوع در خودروهای کوچک که فضای کابین محدودی دارند بیشتر به چشم می‌آید و تأثیر دوچندانی در ایجاد یک صدای با کیفیت و فراگیر در خودرو دارد.

بررسی تفاوت‌های کامپوننت و اسپیکر ماشین

 تفاوت‌های کامپوننت و اسپیکر

یکی از تفاوت‌های عمده کامپوننت ماشین با اسپیکر وجود کراس اوور در کامپوننت است که باعث می‌شود نسبت به باند معمولی صدای بهتری داشته باشد. به این معنی که هرچه میزان دقت کراس اوور بیشتر باشد صدای نهایی کیفیت بهتری خواهد داشت. کامپوننت در مقایسه با یک اسپیکر معمولی هم‌تراز خود توان خروجی صدای قوی‌تری دارد. این موضوع به این علت است که کراس اوور در کامپوننت صدا را آنالیز می‌کند و برای ووفر و توییتر فرکانس‌های تفکیک شده آماده می‌کند که نتیجه آن حذف فرکانس‌های مزاحم و غیر ضروری خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل برتری کامپوننت ماشین نسبت به اسپیکر این است که با توجه به جدا بودن اجزای کامپوننت می‌توان موقعیت قرارگیری بهتری برای توییتر و ووفر انتخاب کرد که نتیجه آن بهبود صدای نهایی خواهد بود. همچنین می‌توانید برای توییتر سیستم از یک هد سینگ استفاده کنید که امکان خنک شدن سریع‌تر آن را فراهم می‌کند. هد سینگ‌ها موادی از جنس آلومینیوم به صورت مشبک هستند که برای خنک کردن توییتر به کار می‌روند. همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید از داس کپ استفاده کنید تا از ورود آشغال و براده به درون کویل جلوگیری شود.

همچنین در کامپوننت ماشین شما این امکان را دارید که با تنظیم شدت و فرکانس در کراس اوور بتوانید بهترین صدای ممکن را به دست آورید. ساختار کراس اوورها به این صورت است که در داخل آن‌ها از خازن‌های عدسی یا لامپ‌ها استفاده می‌کنند. این خازن‌ها یا لامپ‌ها وظفه دارند در شدت بالای صدا و همچنین در زمان دیستروشن صدا (بهم ریختگی صدا در اثر فشار بالا) از توییتر محافظت کنند و سلامت آن را تضمین کنند.

کلام آخر

کامپوننت ماشین به طور معمول باندها یا اسپیکرهای گرد هستند که این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوان از آن‌ها در تمامی قسمت‌های خودرو استفاده کرد تا به این ترتیب بتوان بالاترین کیفیت صدای ممکن را فراهم آورد. فروشگاه اینترنتی آدیوکلاب مجموعه‌ای کامل از کامپوننت‌های ماشین در انواع مدل‌های مختلف را فراهم آورده است تا خریداران بتوانند با بررسی مشخصات فنی هریک و همچنین مقایسه انواع مدل‌ها با یکدیگر بهترین گزینه ممکن برای خودروی خود را انتخاب و خریداری نمایند.

همچنین بخوانید: آزمون آیین نامه رانندگی(قبولی ۱۰۰٪)

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  ترفند های پاک کردن ماشین (ترفند های که کارواشها نمی خواهند شما بدانید)
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا