اشتباهات رانندگی در شهر

در رانندگی اشتباهاتی هست که یا به عادت تبدیل شده و یا سهوا هربار مرتکب این اشتباهات می شویم در این صفحه از سایت درایوینگ این اشتباهات را مورد بررسی قرار می دهیم.

ترمز گرفتن روی سرعت گیر ممنوع

ترمز گرفتن روی سرعت گیر
ترمز گرفتن روی سرعت گیر

سعی کنید هرگز روی سرعت گیر ترمز نکنید، این وضعیت تقریبا شبیه به حالتی است که یک وزنه بسیار سنگین را بر روی کاپوت خودرو گذاشته باشید.

وقتی در این حالت با سرعت گیر روبرو می شوید، به دلیل وزن زیاد قسمت جلو، فشار مضاعفی به سیستم تعلیق وارد می شود که در درازمدت می تواند به جلوبندی خودرو آسیب برساند. برای پیش گیری از این مسأله توصیه می کنیم با ترمز گرفتن پیش از رسیدن به سرعت گیر، سرعت خودرو را کاهش دهید اما به محض رسیدن به سرعت گیرها پدال ترمز را رها کنید.

همچنین ببینید: سوالات حق تقدم رانندگی

سرعت گیرها چه قسمت هایی را تحت فشار قرار می دهند؟

  1. فنر و کمک فنرها
  2. دسته موتورها
  3. گیربکس سیستم فرمان
  4. سایر اجزای تعلیق خودرو

در ترافیگ ها این اشتباه رو انجام نده

اشتباهات در ترافیک

  1. زمانی که در ترافیک هستید و در جاده شیبدار قرار گرفتید، هرگز برای نگه داشتن خودرو و عقب نرفتن آن از نیم کلاچ استفاده نکنید!
  2. عقب حرکت کردن خودرو در سربالایی به نوعی خطرناک و همچنین ترسناک است. شما برای اینکه خودرو به عقب حرکت نکند از نیم کلاچ استفاده میکنید و این عمل در واقع بدون فشردن پدال ترمز اتفاق می افتد که متاسفانه باعث رسیدن آسیبهای شدید به کلاچ میشود.
  3. هنر این کار در این شرایط خلاص کردن خودرو است و اما اگر بعد از ایستادن فورا باید به جلو حرکت کنید بهترین کار این است که کلاچ را گرفته و برای نگه داشتن خودرو از ترمز دستی استفاده کنید

نشستن اشتباه پشت فرمان

این حرف را شنیده ایم که راحت ترین حالت برای راننده، بهترین موقعیت برای تنظیم صندلی است؛ یعنی راننده در بهترین حالت روی صندلی قرار بگیرد

جهت تنظیم صحیح صندلی راننده در اتومبیلهای دنده دستی، ابتدا پدال کلاچ تا انتها فشرده میشود.

اگر در این حالت پای چپ راننده کاملا صاف و کشیده باشد، بدین معناست که صندلی راننده باید جلوتر بیاید و اگر پا خمیده باشد باید صندلی عقب برود، پس از تنظیمات پا، نوبت توجه به موقعیت دستهاست.

شیب پشتی صندلی باید به گونه ای تنظیم شود که مچ دستان راننده در نیمه بالای فرمان در حالت کاملا راحت قرار گیرد.

جهت تنظیم ارتفاع صندلی، قد راننده مهم ترین معیار بوده و راننده می بایست در موقعیتی قرار گیرد که دید کامل بر اطراف و تسلط کافی روی ادوات داشبورد و کنسول ها داشته باشد

موقع رانندگی نیاید دست خود را روی دنده نگه داریم

اشتباه نگه داشتن دست روی فرمان
اشتباه نگه داشتن دست روی فرمان

درون گیربکس دوشاخ هایی وجود دارد که وظیفه درگیر شدن با چرخ دنده ها را دارند و موجب تعویض دنده میشوند. میزان تماس دوشاخه با چرخ دنده ها اندک است و قرار گرفتن دست روی دنده این مدت را افزایش میدهد

قرار دادن طولانی دست بروی دنده موجب میگردد محل تماس دوشاخه ها دچار سایش شود و در طولانی مدت امکان شکستگی دوشاخ ها وجود دارد و با شکستن دوشاخه، خودرو دیگر قادر به حرکت نیست

مواردی که باید در استارت زدن خودرو باید به آن توجه کنید

عجله نکن

شاید بارها شنیده باشید که آیا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت چند ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم، آیا این کار دلیل علمی دارد؟

در این چند ثانیه فرصتی به ECUخودرو خود داده تا کلیه مدارها، قطعات برقی و سنسور ها را چک کرده و از بوجود آمدن error در این اسیستم جلوگیری شود

  1. بعد از باز کردن سوئیچ صدایی از پمپ بنزین شنیده میشود و با کمی صبر کردن سوخت کامل به انژکتور میرسه و باعث میشه موتور با تک استارت روشن شود
  2. وقتی موتور ماشین سرد هست استپر دریچه گازو میبنده تا سوخت بیشتری برای احتراق جمع بشه و ماشین وراحتر روشن بشه، اگر سریع استارت بزنید استپر کارشو درست انجام نمیده
  3. همچنین در این مدت میتونید چراغ های هشدار دهنده رو چک کنید، مثلا اگر چراغ چک روشن نشه ماشین استارت نمیخوره و دلیلش خرابی رله دوبل هست، پس قبل استارت همه چراغ هارو بررسی کنید

گرفتن کلاچ قبل از استارت

وقتی ماشینتان خلاص است بازهم کلاچ مقدار بسیار اندکی بار بر روی موتور وارد می کند، با فشردن پدال کلاچ، ارتباط بین موتور و گیربکس کاملا قطع می شود و نیروی استارت فقط برای روشن کردن موتور مصرف می شود.

این بار بسیار کم است و به طور معمول ضرورتی به گرفتن کلاچ برای روشن کردن خودرو نیست اما در خودروهایی که باتری ضعیف دارند و یا در هوای سردحتما قبل از استارت زدن کلاچ را بگیرید. سرما بر تمام مایعات موجود در ماشین تأثیر می گذارد، از جمله مایعات موجود در گیربکس. به زبان ساده اگر قبل از استارت زدن کلاچ را نگیرید ماشین سخت روشن می شود.

در کل باید بگوییم که اگر عادت به گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن دارید، از آن عادت هایی است که نباید آن را کنار بگذارید. اگر هم قبل از استارت زدن کلاچ را نمی گیرید، سریعا به این موضوع عادت کنید.

4/5 - (1 امتیاز)
شاید دوست داشته باشید بخوانید:  سوالات حق تقدم در چهارراه و آموزش حق تقدم در رانندگی
برنامه تست آیین نامه ۱۴۰۱

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.