با تست و بررسی سایپا شاهین و تارا ایران خودرو ،کدام یک ارزش خرید دارند؟

یه گزارش تیم تست و بررسی رسانه رینگ اسپورت – تخصصی ترین مرجع تیونینگ ایران در این بخش در نظر داریم به تست و بررسی سایپا شاهین و تارا ایران خودرو بپردازیم. ایران خودرو و سایپا هر کدام به تازگی خودروهای جدید خود را رونمایی کرده‌اند. به گفته کمپانی های مذکور، این دو خودرو از ویژگی ها و امکانات بی‌نظیری بهره‌مند می‌باشند. ایران خودرو مدعی است که خودروی تارا با امکانات خیره کننده‌ای که دارد بایستی دو بار رونمایی شود. اما اخبار و رسانه‌ها در مورد اولین رونمایی این خودرو، برداشتی متفاوت داشته‌اند.

به همین دلیل پاسخ این سوال که: در مقایسه تارا ایران خودرو با سایپا شاهین ،کدام یک ارزش خرید دارند؟ جواب قاطعی به‌دست نیاوردیم. در این بخش سعی بر آن داریم که با بیان مشخصات فنی و ظاهری هر یک از این دو خودروی تولید داخل، تا حدودی خریداران را در انتخاب گزینه مناسب‌تر یاری رسانیم.

تست و بررسی سایپا شاهین

در آغاز تست و بررسی سایپا شاهین، به معرفی آن خواهیم پرداخت. این خودرو در تیرماه سال 1397 توسط کمپانی سایپا و با نام رهام رونمایی شده و بعدها نام شاهین را به خود گرفت. شاهین برخلاف طراحی داخلی بسیار ساده و غیر امروزی خود، طراحی بیرونی مدرن و به‌روزی را دارا می‌باشد. در ادامه به بررسی دقیق تر ویژگی‌های این خودرو خواهیم پرداخت:

موتور خودروی سایپا شاهین

در طراحی و پیاده سازی فنی خودروی سایپا شاهین ، موتوری با  پیشرانه ۱ و ۶۵ صدم لیتری برلیانس در نظر گرفته شده بود. متاسفانه به دلیل تحریم‌های صورت گرفته و عدم ادامه همکاری سایپا با برلیانس، این برنامه ریزی با تغییراتی روبرو شد. شرکت خودرو‌سازی ایرانی سایپا، موتور توربو شارژ یک و نیم لیتری هشت سوپاپ را در این خودرو تعبیه کرده است. این موتور قدرتی معادل 110 اسب بخار و 160 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

سایپا در برنامه ریزی که برای تولید نسخه جدید سایپا شاهین در نظر گرفته، اعلام داشته است که تا سه سال آینده برای این خودرو، پیشرانه جدیدی ارائه خواهد کرد که قدرت بالاتری دارد.

تست و بررسی سایپا شاهین
خودروی سایپا شاهین، ظاهری زیبا و مدرن

گیربکس سایپا شاهین

سایپا شاهین به همراه موتوری که توصیف شد، با گیربکس پنج سرعته دستی به بازار عرضه گشت. وعده سایپا برای آینده این خودرو، گیربکس شش سرعته اتوماتیک می‌باشد.

امکانات جانبی تیپ‌های سایپا شاهین

شاهین در دو تیپ متفاوت توسط کمپانی سایپا روانه بازار شده است. تیپ S و تیپ G. هر یک از این دو تیپ دارای ویژگی‌های و امکانات خاص خود هستند. سایپا شاهین تیپ S، به دو ایربگ سمت راننده و شاگرد مجهز بوده و دارای استارت دکمه‌ای می‌باشد. سیستم ورودی که برای این خودرو در نظر گرفته شده است، بدون کلید است. وجود دی‌لایت و چراغ‌های اتوماتیک در این اتومبیل از دیگر امکانات آن می‌باشد.

سایپا شاهین تیپ G، علاوه بر داشتن کلیه امکانات تیپ S، به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نیز مجهز می‌باشد. علاوه بر آن وجود سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و دوربین دید عقب در این خودرو، شکل امروزی‌تری به آن داده است.

بررسی تارا ایران خودرو

این خودروی ایرانی که محصول شرکت ایران خودرو می‌باشد، از نظر ظاهری و با کمی تغییر بسیار شبیه به پژو 301 می‌باشد. طراحان تارا، همه تلاش و هنر خود را بر روی طراحی داخلی این خودرو معطوف ساخته‌اند.

موتور تارا

خودروی تارا ایران خودرو به نسخه به‌روز شده پیشرانه TU۵ مجهز شده است. این تکنولوژی به EC۵ یا TU۵ پلاس نامگذاری می‌شود. موتور این خودرو ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مجهز شدن پیشرانه تارا به یک سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، سبب شده است مصرف سوخت آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

گیربکس تارا ایران خودرو

تارا ایران خودرو، انتقال نیروی موتور خود را توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی انجام می‌دهد. طبق گفته ایران خودرو، در مدل‌های جدیدتر تارا، گیربکس شش سرعته اتوماتیک تعبیه خواهد شد. صفر تا صد این خودروی ایرانی 9.5 ثانیه می‌باشد.

بررسی تارا ایران خودرو

امکانات جانبی تارا ایران خودرو

تارا ایران خودرو در نسخه دستی خود دارای امکانات و آپشن هایی چون: فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی تعبیه شده بر روی آن، دو ایربگ در سمت راننده و شاگرد و نمایشگر هفت اینچی لمسی می‌باشد. این خودرو همچنین به دی‌لایت و آینه‌ بغل‌ها و شیشه بالابر‌های برقی مجهز می‌باشد. سیستم بررسی میزان باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه هوای اتوماتیک از دیگر امکانات تارا می‌باشد.

تارا اتوماتیک علاوه بر آپشن های موجود در تارای دستی از امکاناتی زیر نیز بهره‌مند می باشد:

  • ایربگ‌های جانبی در قسمت جلو
  • سیستم گرم‌کن آینه‌ بغل‌ها
  • دوربین دید عقب جهت سهولت پارک خودرو
  • مجهز به رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی
  • امکان تنظیم صندلی راننده به صورت برقی
  • سنسور نور و باران
  • سانروف
  • سیستم ورود به خودرو بدون کلید
  • استارت دکمه‌ای

مقایسه کلی تارا با سایپا شاهین

در ادامه تست و بررسی تارا ایران خودرو  و سایپا ساهین ، با توجه به اطلاعاتی که در مورد این دو خودرو در اختیار شما قرار داده شد، به جمع بندی کلی زیر می‌رسیم:

  • شاهین در طراحی بیرونی و ظاهری خودرو موفق تر عمل کرده است.
  • تارا در طراحی داخلی خودرو حرفه‌ای تر عمل کرده است.
  • قوای محرکه تارا در مقایسه با شاهین برتر است.
  • از نظر آپشن و امکانات، تارا در مقایسه با شاهین تیپG در رتبه بالاتری قرار گرفته است.
  • در رتبه بندی درجه ایمنی، هردو خودرو یک امتیاز کسب کرده و یکسان عمل کرده‌اند. هر دو خودرو از موسسه ایمنی یورو انکپ، موفق به دریافت سه ستاره شده‌اند.
  • تارا در مقایسه با شاهین از قیمت بالاتری برخوردار می‌باشد.

با نگاهی اجمالی به مشخصات هر دو خودرو که در جدول زیر گردآوری شده است، امکان مقایسه و انتخابی آگاهانه برای خریداران به سادگی فراهم خواهد شد:

جدول مقایسه مشخصات فنی سایپا شاهین و تارا ایران خودرو
جدول مقایسه مشخصات فنی سایپا شاهین و تارا ایران خودرو

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  آیا با لنت ترمز و مدل های مختلف آن آشنایی دارید؟
برنامه تست آیین نامه ۱۴۰۱

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.