چراغ راهنمایی و رانندگی – اکثرا به چراغ های راهنمایی که هر روز آنها را می بینیم فکر نمی کنیم. آنها به یک قسمت عادی روزمره ما تبدیل شده اند که ممکن است فراموش کنیم یه زمانی وجود نداشته اند در این قسمت سایت درایوینگ به تاریخ طولانی چراغ راهنمایی می پردازیم و این سیستم پیچیده ای که امروز می بینیم چگونه تکامل یافته است و در پایان به انواع چراغ های راهنمایی می پردازیم.

چراغ راهنمایی
چراغ راهنمایی
شاید فکر کنید اولین چراغ راهنمایی برای خودرو ها استفاده شده است اما باید بدانید چراغ راهنمایی قبل از اینکه ماشینی در جاده باشد مردم برای کنترل چهارپایان، واگن‌ها، کالسکه‌ها و عابران پیاده استفاده می شدند.

واگن های پیاده اسب و پیاده رو خیابان های شهر صف کشیدند و باعث هرج و مرج و تصادف شدند. و چون دهه 1800 مردم بیشتری را به شهرهای بزرگ می آورد ، طولی نکشید که کاری انجام شود. طبق گفته Live Science ، اولین چراغ راهنمایی توسط مهندس راه آهن انگلیس جان پیک نایت طراحی و پیشنهاد شده است.

نایت چراغهایی را طراحی کرد که همانند علائم استفاده شده در راه‌آهن ، از همان طراحی استفاده می‌کردند ، از طریق استفاده از بازوهای سمفور که امکان کنترل دستی برای حرکت به بالا و پایین دارند. از این بازوها برای کنترل علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شد ، که در تقاطع های شلوغ قرار می گیرند.

چراغ های نایت گازسوز بودند و توسط پلیس محلی کنترل می شدند. اولین چراغ راهنمایی چراغ گاز در 10 دسامبر 1868 در خارج از مجلس پارلمان در لندن ، انگلیس نصب شد.

از بازوهای semaphore در طول روز استفاده می شود تا هر طرف از ترافیک برای متوقف کردن سیگنال شود. با این حال ، در طول شب ، مأموران پلیس به طور دستی چراغ قرمز یا سبز روشن می کردند تا سیگنال ها را برای متوقف کردن و رفتن را کنترل کنند .

اما از آنجای که این چراغ های گازی با عث صدمات جدی و انفجار می شد طرح نایت خطری جدی برای خطری برای بهداشت عمومی تلقی شد و این چراغ ها در خیابان ممنوع اعلام شد.

چندی نگذشت که اولین چراغ راهنمایی در لندن مشاهده شد ، جهان به سرعت شروع به توسعه کرد. صنعتی شدن جای خود را به شهرهای پر ازدحام ، نوآوری و حتی اختراع خودروها داد. با افزایش افراد و ترافیک ، برای کنترل آن باید سیستم ترافیکی بهتری وجود داشته باشد. در اوایل دهه 1900 ، نوآوری با فناوری و ضرورت روبرو شد.

یک پلیس امریکایی به نام لستر وایر چاغ راهنمایی برقی را طراحی کرد که پایه و اساس چراغ ترافیک امروزی می باشد اگرچه این چراغ توسط دستی افسران اداره می شد.

اولین چراغ راهنمایی الکتریکی ، که باعث تغییر در نحوه برخورد با ترافیک می شود ، در 5 آگوست 1914 در کلیولند ، اوهایو نصب شد. طبق گفته I Drive Safely ، اولین چراغ برق کاملاً خودکار که تنها چند سال بعد در سانفرانسیسکو معرفی شد. ، در سال 1917. این چراغهای اول فقط چراغ قرمز و سبز داشتند ، با یک وزنه برقی که به نظر می رسید چه زمان نور تغییر خواهد کرد.

چراغ راهنمایی تکامل یافته

چراغ راهنمایی چگونه تکامل یافته است

پس از اولین چراغ برق در خیابان های ایالات متحده آمریکا ، پیشرفت ها و نوآوری به سرعت در سراسر جهان اتفاق افتاد. در سال 1920 ، یک پلیس Detroit به نام ویلیام پوتز اولین سیگنال های ترافیکی چهار طرفه و سه طرفه رنگی را اختراع کرد. این اولین طرح هایی بودند که از رنگ قرمز ، سبز و کهربا / زرد استفاده کردند. در دهه 20 ، طراحی مبتنی بر دیترویت در شهرهای بزرگ در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. طراحی پوتس توسط گارت مورگان بهبود یافت و در سال 1923 ثبت اختراع شد.

چراغهای راهنمایی امروز هنوز از همان طراحی T شکل استفاده شده توسط Potts و Morgan با همان سه رنگ استفاده می کنند. اما مردم هنوز از زمان آغاز فعالیت خود در دهه 20 هنوز راه هایی برای بهبود آنها و همچنین سیستم موجود در پشت آن پیدا کرده اند.

چراغهای راهنمایی و رانندگی سالهای گذشته به سادگی با تغییر هر چراغ در فواصل زمانی مشخص و زمان دار اداره می شوند. مردم دریافتند که این در نهایت منجر به ازدحام در مناطق خاصی می شود. مخترع چارلز آدلر جونیور سیستمی را ایجاد کرد که وسایل نقلیه ساخته شده توسط وسایل نقلیه را تشخیص داد تا در صورت لزوم ، چراغ ها را تغییر دهند. طبق گفته دانش ABC ، ​​این در نهایت منجر به بروز مشکلات آشکار در سر و صدا شد.

در دهه 60 ، سیستم های علائم راهنمایی و رانندگی با طلوع نوآوری درخشان رایانه ای شدند. چراغهای راهنما اکنون می توانند براساس نرم افزار رایانه ای، ترافیک را کنترل کرده و به طور خودکار تغییر دهند. چراغهایی که امروز از آنها استفاده می کنیم به طور چشمگیری تغییر نکرده اند، اما با دسترسی به فن آوری بهتر بهبود یافته اند. چراغهای راهنمایی امروز می توانند بر ترافیک، زمان، مکانها، هوا و شرایط اضطراری نظارت داشته باشند و چراغها را به ترتیب تنظیم کنند.

چراغ راهنمایی و رانندگی در ایران

اولین چراغ راهنمایی و رانندگی در ایرن در دهه 30 نصب شد که قبل از نصب این چراغ ها به صورت کوله پشتی بود که دارای دو چراغ قرمز و سبز و کلید روشن و خاموش کردن آن ها بود

نسل اولی که به چراغ های راهنمایی و رانندگی مجهز شد در شهر تهران نصب شد مجهز به فانوس‌های لامپی کوچک بودند که در میانه روز در زیر نور شدید آفتاب دید کافی وجود نداشت و خاموشی این چراغ ها در طول روز یک چیز عادی به شمار می آمد.

انواع چراغ های راهنمایی رانندگی – مفهوم چراغ های راهنمایی عمومی

چراغ راهنمایی که نور قرمز را نشان می دهد به معنای توقف است. منتظر پشت خط توقف باشید.

از تقاطع عبور نکنید.

چراغ قرمز به معنای ایست : رانندگانی که با این چراغ روبرو می شوند باید قبل از رسیدن به خط ویژه ایست بایستند وو تا روشن شدن چراغ سبز و تخلیه تقاطع از وسایل نقلیه منتظر بمانند.(کتاب صفحه 14)

این مطلب را هم ببینید   آزمون آیین نامه اصلی چگونه است ؟
مفهوم چراغ راهنمایی قرمز

چراغ راهنمایی نشانگر نور زرد رنگ  به معنی توقف و احتیاط می باشد . اگر آنقدر نزدیک هستید که می توانید از تقاطع رد شوید همین کار را انجام دهید.

چراغ زرد = احتیاط : رانندگانی که با چراغ زرد روبرو می شوند نباید از چراغ ایست یا از تراز چراغ راهنمایی و رانندگی عبور کنندفقط در صورتی می توانند رد شوند که به خط ایست و یا چراغ راهنمایی نزدیک شده باشند .(صفحه 14 کتاب)

مفهوم چراغ راهنمایی زرد

چراغ راهنمایی نشانگر چراغ سبز به معنای عبور از محل تقاطع با دقت است.

طبق کتاب اصلی گفته شده در صفحه 13 چراغ سبز که رانندگان با آن روبرو می شوندحق عبور دارند, مگر گردش به وسیله علامت دیگری ممنوع شده باشد

مفهوم چراغ راهنمایی سبز

چراغ چشمک زن : رانندگان وسیله نقلیه موکلفند یا دیدن چراغ چشمک زن از گذرگاه ها و تقاطع با احتیاط و سرعت پایین حرکت کنند. چراغ چشمک زن معمولا در محل برخورد راه اصلی با فرعی نصب و استفاده می شوند

چراغ چشمک زن قرمز برای ایست و عبور: رانندگان ر صورت مواجه شدن با این چراغ نباید در خط ایست و حتی نبود خط ایست از تراز چراغ راهنمایی عبور کنند, و پس از اطمینان از نبود خطر و تصادف حرکت نمایند. همین اقدام در هنگام دیدن تابلوی ایست باید انجام شود.

این چراغ معمولا در محل برخورد راه فرعی با اصلی به همراه تابلو ایست نصب می شود. (کتاب صفحه 14)

چرخاندن فلش چراغ راهنمایی

برخی از چراغ های راهنمایی و رانندگی دارای فلش برای کنترل چرخشی به راست و چپ هستند.

پیکان سبز به این معنی است که شما فقط می توانید در آن جهت بچرخید.

فلش قرمز به معنای ترافیک منتظر چرخاندن است که باید پشت خط ایستگاه منتظر بماند تا پیکان سبز شود یا ناپدید شود، حتی اگر ترافیکی در جاده نباشد.

چراغ راهنمایی نشانگر چراغ قرمز با چراغ پیکان سمت راست سبز شما نباید مستقیم پیش بروید یا به چپ بپیچید. ممکن است به راست بپیچید.

چراغ راهنمایی نشانگر چراغ قرمز

چراغ راهنمایی که چراغ قرمز را با چراغ فلش سمت راست قرمز نشان می دهد شما نباید به سمت راست بپیچید بلکه می توانید مستقیماً جلو بروید یا در صورت راه روشن سمت چپ بپیچید.

چراغ راهنمایی که چراغ قرمز را با چراغ فلش سمت راست قرمز نشان می دهد

چراغ راهنما که چراغ قرمز را با چراغ قوس در حال حرکت درخشان نشان می دهد وقتی که فلش زرد (کهربا) چشمک می زند ، ممکن است پیش بروید اما باید به هر عابر پیاده که در حال عبور از جاده ای است که در حال چرخش هستید ، راه دهید.

سوالات ایین نامه رانندگی در مورد چراغ های راهنمایی و رانندگی

این سوالات برگرفته از کارتکس های ایین نامه 99 هستند.

 

1 – در صورت زرد شدن چراغ راهنمایی در وسط تقاطع … ؟

الف – متوقف می شوید.                                             

ب – بدون رعایت حق تقدم میتوان عبور کرد.

ج – برای تخلیه تقاطع به راه خود ادامه می دهید.    

د – بلافاصله ترمز کرده با دنده عقب پشت خط عابر متوقف می شوید

گزینه صحیح : ج

2- کدام گزینه نسبت به گزینه های دیگر در اولویت میباشد؟

الف –  فرمان پلیس          

ب – چراغ راهنما           

ج –  خط کشی                  

د –  تابلو ها

گزینه صحیح : الف

3- کدام گزینه به ترتیب اولویت صحیح می باشد؟

الف- چراغ راهنما – فرمان پلیس – تابلوها – خط کشی         

ب- فرمان پلیس – چراغ راهنما – تابلوها – خط کشی

ج- تابلوها – چراغ راهنما – خط کشی – فرمان پلیس            

د- فرمان پلیس – تابلوها – خط کشی – چراغ راهنما

گزینه صحیح : ب

ادامه دارد …

 

4 نظر در “چراغ راهنمایی : نکاتی در مورد چراغ های راهنمایی و رانندگی

  1. دهوند می گوید :

    سلام سوالاتی که در مورد چراغ راهنمایی باشه لطفا در این قسمت بزارید؟ توضیحات که عالی بد سوالاتشم بزارید که کامل بشه

    • مجید می گوید :

      سلام ممنون از نظر و پیشنهادی که دادید – حتما در اولین فرصت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.