نداشتن گواهینامه: مجازات رانندگان بدون گواهی نامه چیست؟

رانندگی بدون گواهینامه

رانندگی بدون گواهینامه: مجازات همراه نداشتن گواهینامه

داشتن گواهینامه یکی از مهمترین موارد رانندگی است. بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی هر فردی که از وسایل نقلیه استفاده می‌کند لازم است قوانین و مقررات آن را هم رعایت نماید، در غیر این صورت اگر برای خودش یا دیگران اتفاقی بیفتد مسئولیتش بر عهده فرد خاطی است.

نکته بعدی در مورد وسایل نقلیه می‌توان به آموزش نحوه رانندگی اشاره کرد. در همه جای جهان داشتن گواهینامه به معنی این است که فرد دوره های لازم را برای استفاده از وسیله نقلیه گذرانده و قانونا اجازه تردد و استفاده از ماشین را دارد.

در این مقاله بررسی می‌کنیم آیا کسی که بدون گواهینامه رانندگی است یا کسی ای که با گواهینامه تمدید نشده رانندگی کند، اقدامش غیرقانونی است یا نه؟

مجازات نداشتن گواهی نامهمجازات رانندگی بدون گواهینامه دررانندگی

دو نوع مجازات برای این عمل در نظر گرفته شده است:

1- قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:

طبق ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی بیان می‌شود که هر فردی بدون داشتن گواهینامه یا مجوز رانندگی اقدام به رانندگی ماشین یا موتور کند برای بار اول در حبس تعزیری به مدت دو ماه یا جریمه نقدی به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰ هزار تومان) یا هر دو جریمه می‌شود و در صورت ارتکاب دوباره به ۲ تا ۶ ماه حبس محکوم میگردد.

البته حکم حبس طبق قانون بر اساس بند 1 ماده ۳ قانون وصول تبدیل به جرایم نقدی است.

در این نوع تخلف اگر تصادفی منجر به قتل شود قتل شبه عمد و شامل قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) است.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  سوالات پر تکرار در مورد گواهینامه رانندگی

 2- قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:

طبق ماده ۱۰ قانون “هنگامی که راننده بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کند، وسیله نقلیه توقیف و راننده به مراجع قانونی معرفی می‌شود.”

 مجازات رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

حال ببینیم اگر کسی گواهینامه دارد ولی تمدید نشده طبق قانون چه برخوردی با آن می‌شود؟ تمدید نشدن گواهینامه را نمی‌شود به معنی نداشتن گواهینامه تلقی کرد. در این مورد با پرداخت جریمه می‌توانید گواهینامه را تمدید کنید. در این نوع رانندگی اگر باعث تصادف با ماشینی شوید که گران قیمت بوده یا صفر باشد و بعد از بررسی قیمت زیادی از ارزش ماشین کم شود، مالک ماشین می‌تواند ادعای خسارت کند ولی هیچ طرف بیمه‌ای متعهد به پرداخت خسارت افت قیمت خودرو نیست.

حالت‌های ممکن جرم برای راننده ای که بدون گواهینامه است

1- افرادی که بدون گواهینامه رانندگی کنند: هر وسیله موتوری گواهینامه مخصوص به خودش را دارد که برای استفاده از آن باید مجوز مخصوص آن را گرفت. در غیر این صورت قانون با متخلفان برخورد جدی می‌کند. پس اگر برای یک وسیله خاص گواهینامه گرفتید دلیل بر این نیست که می‌توانید برای بقیه وسایل استفاده کنید. برای مثال با گواهینامه موتور مجاز به رانندگی ماشین نیستید و با گواهینامه پایه یک نمی‌توان ماشین سنگین (کامیون، اتوبوس) را هدایت کرد.
* وسیله موتوری: هر وسیله نقلیه و غیرنقلیه که با موتور کار کند. پس نمی‌توان شامل دوچرخه، چرخ و فلک دستی، درشکه شود.

* تفاوت رانندگی و تصدی: در رانندگی فرد باعث حرکت وسیله نقلیه می‌شود. اما در تصدی چیزی که به حرکت درآورده می‌شود یک وسیله غیر نقلیه است.مثل هدایت تله کابین یا جرثقیل

افرادی که بدون مجوز اقدام به این کار می‌کنند جزء مقررات و مجازات این قانون هستند.

2- افرادی که به حکم دادگاه از رانندگی وسائل نقلیه موتوری منع شده اند. این حکم برای برخی از طرف قانون اجرا می‌شود ولی همیشگی نیست و موقت است و شامل رانندگی در بعضی جاها یا همه مکان‌ها است. مثلاً قاضی حکم داده که فرد فقط در بزرگراه رانندگی نکند. اگر فرد با توجه به حکم، باز در بزرگراه رانندگی کند، شامل جرایم دیگر می‌شود.

نکات مهم در رانندگی بدون گواهینامه
نکات مهم در رانندگی بدون گواهینامه

نکات مهم در رانندگی بدون گواهینامه

* برای اینکه حکم جزای نقدی یا حبس برای فردی که گواهینامه ندارد اجرا شود لازم نیست که حتماً در رانندگی به جان یا مال کسی خسارت بزند بلکه اگر یکی از این کارها را انجام دهد شامل مجازات است.

* فردی که با گواهینامه‌ای که اعتبار آن به پایان رسیده اقدام به رانندگی کند و جرمی را مرتکب شود، شامل مجازات رانندگی بدون گواهینامه نیست و فقط برای تخلف خود باید جریمه پرداخت کند و بعد از آن طبق آیین نامه راهنمایی رانندگی گواهینامه خود را تمدید نماید.

* در بعضی از وسایل نقلیه مثل تاکسی، فرد برای اینکه بتواند رانندگی کند باید ۲۳ سال سن داشته یا از زمان دریافت گواهینامه یک سال گذشته باشد. اگر فردی یکی از این موارد را رعایت نکند شامل جریمه نقدی نیست اگر چه تخلف کرده و باید جریمه شود.

مجازات تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه
مجازات تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه

مجازات تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه

رانندگی بدون گواهینامه، یعنی رعایت نکردن قوانین دولتی و این عمل نوعی بی احتیاطی و تقصیر است. حالا ببینیم اگر کسی گواهینامه ندارد باعث قتل شود، چه قتلی است و مجازات راننده چیست؟

اگر کسی حتی با داشتن مهارت زیاد در رانندگی ولی بدون گواهینامه قتلی را مرتکب شود این نوع قتل شبه عمد است و فقط شامل پرداخت دیه می شود و به علت نداشتن گواهینامه دو ماه حبس یا جزای نقدی هم باید پرداخت کند زیرا این فرد بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی قتل منجر شده است. اما قتل اتفاق افتاده به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات نیست زیرا با داشتن گواهینامه هم باز قتل به وقوع می پیوست.

حال در صورتی که فرد گواهینامه ندارد و مهارت رانندگی او هم خوب نیست و باعث شود، نتواند سرعتش را کنترل و به عابر پیاده‌ای بزند و او را به قتل برساند. در این حالت طبق ماده ۷۱۴ و ۷۱۸ بیشتر از دو سال حبس در انتظار او خواهد بود و مدت5-1 سال از رانندگی محروم می‌شود.

 مجازات رانندگی افراد زیر ۱۸ سال بدون گواهینامه
مجازات رانندگی افراد زیر ۱۸ سال بدون گواهینامه

 مجازات رانندگی افراد زیر ۱۸ سال بدون گواهینامه

طبق قانون راهنمایی، رانندگی برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است. اما جوانانی هستند که به علت علاقه شدید و کنجکاوی، اقدام به رانندگی در خیابان‌ها و بزرگراهها می‌کنند، کاری که عواقب خوبی برایشان ندارد.

اگر شما هم از این دسته جوانان هستید و به علت بی احتیاطی یا نداشتن مهارت لازم، تصادف کردید دست و پایتان را گم کرده و اقدام به فرار نکنید. در صورتی که صحنه را ترک کنید اشتباهتان را با اشتباه بزرگتر عوض می‌کنید. فرار از محل حادثه فقط به خاطر نداشتن گواهینامه ممکن است باعث مرگ  یک انسان  شود.

اگر برای مراجع قانونی مشخص شود که مالک، ماشین خود را آگاهانه در اختیار فرد دیگری که گواهینامه ندارد گذاشته بعد از وقوع حادثه مالک ماشین هم در قتل قابل تعقیب و مجازات است. ولی اگر ثابت شود که مالک ماشین اطلاعی نداشته که فرد گواهینامه ندارد و ماشین خود را به او قرض داده، مجازاتی برای او در نظر گرفته نمی‌شود.

جریمه رانندگی بدون گواهینامه در سال 1399

جریمه رانندگی بدون گواهینامه در سال 1400

مبلغ این جریمه برای سال 1400 به شکل زیر است:

* کد تخلف: ۲۱۱۱

* عنوان تخلف: همراه نداشتن گواهینامه رانندگی

* مبلغ جریمه:

– در شهرهای بزرگ، مرکز شهرها، جاده های بین شهری  ۳۰ هزارتومان

– مبلغ جریمه در سایر شهرها ۲۰ هزار تومان

– مبلغ جریمه در روستاها و راه‌های روستایی ۱۰ هزار تومان

جریمه نداشتن گواهینامه موتورجریمه نداشتن گواهینامه موتور

این نوع جریمه هم با جریمه نداشتن گواهینامه رانندگی یکی است. فردی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی با موتور کند، به دادسرای ۳۲ پلیس راهور معرفی و طبق قانون برای ایشان جریمه ای اعمال می‌شود. این جریمه شامل توقیف وسیله و معرفی فرد خاطی به مراجع قانونی انجام می‌شود. جریمه راننده بدون گواهینامه موتور در هنگام تصادف می‌تواند یک الی ۵ سال محرومیت از رانندگی باشد.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  شرایط اخذ گواهینامه در پایه 1-2و3
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام جناب جریمه رانندگی بدون گواهینامه ۱۴۰۰ چقدر می باشد؟

    1. سلام به نقل از قانون

      برای مرتبه اول، حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا صد هزار تومان و یا هر دوی این مجازات ها خواهد بود . البته، مجازات حبس در این قانون، بر اساس بند 1 ماده 3 قانون، وصول برخی از درآمدهای دولت، به جزای نقدی تبدیل می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا