چطور بیمه بدنه مناسب را برای خودرو خود خریداری کنیم؟

بیمه بدنه برای خودروهای غیر متعارف الزام قانونی ندارد. یعنی بسیاری از خودروهایی که در داخل کشور تردد می‌کنند، در صورت نداشتن بیمه بدنه جریمه نمی‌شوند. اما این بیمه به اندازه بیمه شخص ثالث اهمیت دارد. چرا که پرداخت کننده خسارت‌های وارد آمده به خودروی فرد مقصر است. خسارت‌هایی که با توجه به گران‌قیمت بودن تمام خودروهای موجود در کشور و کیفیت ساخت پایین‌شان، معمولا بار مالی زیادی به راننده مقصر وارد می‌کنند. پس اگر تاکنون بیمه بدنه تهیه نکرده‌اید یا نتوانسته‌اید بیمه مناسبی تهیه کنید، این مطلب برای شماست.

بیمه بدنه، تعریف، ضرورت و پوشش‌های آن

کارکرد بیمه بدنه همان‌طور که از نامش پیداست، جبران خسارت‌های وارد شده به خود خودرو است. خسارت‌هایی که بیمه شخص ثالث آن‌ها را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد. بیمه شخص ثالث صرفا متعهد به پرداخت خسارت به طرف مقابل تصادف است و تعهدی به جبران خسارت‌های خودروی مقصر ندارد.

تعهدات بیمه بدنه صرفا به خسارت‌های تصادفات محدود نمی‌شود. اگر خودرویی در اثر شرایط آب و هوایی بد (طوفان، سیل، تگرگ، ریزش کوه) آسیب ببیند، خسارت‌های عمدی توسط سایر افراد به آن وارد شود و یا مورد سرقت کلی یا جزئی قرار گیرد، باز هم بیمه بدنه موظف به جبران این خسارت‌ها خواهد بود. قیمت بیمه بدنه چندان بالا نیست و با توجه به تعداد بالای خسارت‌هایی که این بیمه تحت پوشش خود قرار می‌دهد، کاملا ارزش خرید را دارد.

 چطور بیمه بدنه مناسب خودرو را انتخاب کنیم

انتخاب بیمه بدنه مناسب

برای انتخاب بهترین بیمه بدنه برای خودروی خود، باید هم مواردی را در مورد خودروی خود بدانید و هم معیارهای شرکت بیمه قابل اعتماد را بررسی کنید. البته پیش از هر چیز باید برای استعلام بیمه بدنه اقدام کنید.

ارزش روز خودرو

ارزش روز یک خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی «عوامل ذاتی» و «عوامل بیرونی» تقسیم کرد؛

عوامل ذاتی

عوامل ذاتی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدل و برند: برندهای معروف و مدل‌های محبوب‌تر، به طور کلی قیمت بالاتری دارند.
  • سال تولید: هرچه خودرو جدیدتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • کارکرد: با افزایش کارکرد، قیمت خودرو کاهش می‌یابد.
  • مشخصات فنی: موتور، گیربکس، آپشن‌ها و امکانات رفاهی، نقشی اساسی در تعیین قیمت خودرو دارند.
  • وضعیت بدنه و رنگ: سلامت بدنه، رنگ و تصادفی بودن یا نبودن خودرو در قیمت آن تاثیرگذار است.

عوامل بیرونی

می‌توان عوامل بیرونی را که بر ارزش روز خودرو موثرند، به این صورت بررسی کرد:

  • شرایط اقتصادی: در شرایط تورمی، قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد.
  • عرضه و تقاضا: اگر تقاضا برای یک مدل خاص بیشتر از عرضه باشد، قیمت آن افزایش خواهد یافت.
  • قیمت ارز: قیمت خودرو به نرخ ارز، خصوصاً دلار، وابستگی زیادی دارد.
  • سیاست‌های دولتی: قوانین و مقررات دولتی، مانند ممنوعیت واردات یا افزایش تعرفه‌ها، می‌توانند قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار دهند.

اگر با توجه به این عوامل خودروی خود را با ارزش روز بالا ارزیابی می‌کنید یا خودروی شما در دسته غیرمتعارف‌ها قرار می‌گیرد، باید بیمه‌ای با سقف تعهدات بالا و همینطور با اکثر الحاقیه‌ها  (پوشش‌های اضافی) خریداری کنید.

قیمت بیمه بدنه

کاربری خودرو

کاربری خودرو یکی از عوامل مهم در انتخاب مناسب‌ترین بیمه بدنه خودرو است. به طور کلی، خودروهایی که در معرض خطر بیشتری برای سرقت یا تصادف هستند، حق بیمه بدنه بالاتری دارند. همچنین اگر تردد زیادی با خودروی خود دارید یا اساسا خودرو، ابزار کار شماست، نیاز دارید که بیمه‌ای بدنه‌ای تهیه کنید که پوشش‌های خاص خودروی شما را هم ارائه دهند. مثلا خودروهای حمل بار و مواد اسیدی و اشتعال‌زا و همین‌طور خودروهای مسافربری در معرض تصادف و ریسک‌های بیشتری هستند.

خرید بیمه بدنه ماشین

شرکت بیمه

انتخاب یک بیمه بدنه مناسب برای خودرو، به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توان آن‌ها را به سه دسته کلی «معیارهای کلی»، «معیارهای مرتبط با شرکت بیمه» و «معیارهای مرتبط با پوشش‌ها» تقسیم کرد.

معیارهای کلی

  • قیمت: حق بیمه بدنه باید با بودجه شما متناسب باشد.
  • شرایط و قوانین: قبل از خرید بیمه بدنه، شرایط و قوانین آن را به طور کامل مطالعه کنید.
  • خدمات: خدمات ارائه شده توسط شرکت بیمه، مانند میزان و زمان پرداخت خسارت را بررسی کنید.
  • سابقه و اعتبار: سابقه و اعتبار شرکت بیمه را در نظر بگیرید.
  • شبکه مراکز پرداخت خسارت و انجام تعمیرات: گستردگی شبکه مراکز پرداخت خسارت و تعمیرگاهی طرف قرارداد با شرکت بیمه، تاثیر زیادی در سرعت و کیفیت جبران خسارت‌ها دارد.

معیارهای مرتبط با شرکت بیمه

  • توانگری مالی: توانگری مالی شرکت بیمه نشان‌ دهنده توانایی آن شرکت در پرداخت خسارت است.
  • سطح خدمات: سطح خدمات ارائه شده توسط شرکت بیمه و کیفیت آن را بررسی کنید.
  • سرعت پرداخت خسارت: سرعت ارزیابی میزان خسارت‌ها و پرداخت آن‌ها توسط شرکت بیمه، یکی از مهم‌ترین معیارهای شناسایی یک شرکت معتبر است.
  • رضایت مشتریان: حتما نظرات مشتریان را در مورد شرکت‌های بیمه مختلف، بررسی کنید.

معیارهای مرتبط با پوشش‌ها

  • پوشش‌های اصلی: در نظر داشته باشید که پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل سرقت کلی، تصادف، آتش‌سوزی و انفجار می‌شوند.
  • پوشش‌های اضافی: میزان و نحوه ارائه پوشش‌های اضافی مانند بلایای طبیعی، نوسانات قیمت، شکست شیشه و مواردی از این دست را در شرکت‌های بیمه مختلف بررسی کنید و آن‌ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید؛ نه اصرار شرکت بیمه.
  • میزان فرانشیز: فرانشیز سهم بیمه‌گزار در پرداخت خسارت است. هرچه فرانشیز بیشتر باشد، حق بیمه بدنه نیز کمتر خواهد بود. درصد فرانشیز خسارت‌های مختلف را در میان شرکت‌های بیمه‌ای بررسی کنید.

بیمه بدنه را مطمئن خریداری کنید

خرید بیمه بدنه فارغ از اینکه ارزش روز خودروی شما چقدر است یا خودروی شما چه نوع کاربری دارد، امری ضروری است؛ حتی به اندازه بیمه شخص ثالث. اما ممکن است با توجه به تنوع بالای شرکت‌های بیمه، انتخاب آسانی در پیش نداشته باشید. بیمه‌بازار به عنوان پلتفرم خرید بیمه آنلاین، تمامی مشکلات مربوط به این کار را حل کرده و شما می‌توانید با مراجعه به سایت https://bimebazar.com/car-body-insurance/  ضمن استعلام قیمت بیمه بدنه، مناسب‌ترین بیمه را در کمترین زمان ممکن خریداری کنید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  خرید قطعات خودروهای خارجی
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا