آشنایی با انواع توقیف سیستمی خودرو (شرایط توقیف فیزیکی + نحوه ترخیص)

به تعویق انداختن جریمه های ماشین، تخلفات مداوم و … تبعاتی مثل توقیف خودرو به همراه دارد. انواع مختلفی از توقیفات توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می گیرد که همه آنها مشکلات زیادی برای صاحبین خودروهای دارای خلافی به همراه می آورد. برای اینکه جلوی این اتفاقات را بگیرید، باید همواره به لوازم یدکی خودرو خود توجه داشته و از کارکرد مطلوبشان مطمئن باشید، به تمامی قوانین رانندگی توجه کنید و هیچگونه تخلفی انجام ندهید.

توقیفات انواع مختلفی دارند، از توقیف سیستمی خودرو گرفته تا توقیف به دلایل فنی و قانونی؛ شما باید با انواع آنها آشنا باشید تا با رعایت کردن قوانین، مانع این اتفاق شوید.

توقیف سیستمی خودرو

چرا خودرو توقیف می شود؟

یکی از دلایل توقیف خودرو وجود قطعات فرسوده است، با تهیه لوازم یدکی ایران خودرو، سایپا یا شرکت سازنده ماشینتان، کارکرد آن را همواره در بهترین حالت ممکن قرار دهید و با رعایت تمامی قوانین جلوی حتی توقیف های کوچک را بگیرید؛ از این رو دیگر دلیلی برای توقیف خودرو وجود نخواهد داشت و لازم به نگرانی بابت این موضوع برایتان نیست.

توقیف سیستمی خودرو یا قانونی و فیزیکی به چه دلایلی اتفاق می افتند؟ در واقع نهادهای قانونی کشور به امید اصلاح رانندگانی که در خیابان ها به صورت پرخطر و غیرمجاز رانندگی می کنند، قوانینی وضع کرده و در ازای رعایت نکردن این قوانین نیز مجازات هایی در نظر گرفته است. این جریمه ها به 2 صورت نقدی و غیر نقدی در دسته بندی های تسلیمی، 2 برگی، الصاقی، دوربینی و خودداری لحاظ می شوند.

برخی راننده ها صرف نظر از نوع تخلفات، همچنان به صورت خطرناک و غیرمجاز به رانندگی می پردازند و خطرات مالی و جانی زیادی را برای خود و سایر خودروها و مردم معمولی به وجود می آورند؛ از همین رو قانونگذاران برای آنها جریمه هایی مثل توقیف خودرو را در نظر گرفته اند.

مهمترین دلایل توقیف خودرو

بسیاری از افراد به مسائل جزئی خودرو خود از جمله رفع آفتاب سوختگی ماشین، رنگ کردن آن، خرید سیستم های صوتی پیشرفته و … توجه دارند، اما به مسائل مهمتر مثل جلوگیری از توقیف، رعایت قوانین رانندگی و … بی توجه اند. اگر می خواهید همواره از مشکلاتی مثل توقیف در امان باشید، قاعدتاً در نظر گرفتن این موارد نیز اهمیت زیادی دارد.

دلایل توقیف سیستمی خودرو یا انواع توقیف فیزیکی و قانونی آن متنوع هستند؛ در ادامه دلایل مختلف این جریمه را می گوییم:

افزایش میزان جریمه ها

اگر میزان جریمه های ماشینتان به بیش از 1 میلیون تومان رسیده باشد، اداره راهنمایی و رانندگی موظف به ارسال ابلاغیه مبنی بر پرداخت جریمه برای راننده خواهد بود. اگر با گذشت یک ماه همچنان راننده نسبت به پرداخت جریمه بی توجه باشد، قانون امکان توقیف ماشین وی را خواهد داشت.

تصادفات منجر به فوت یا مصدومیت

در صورت بروز تصادفاتی که خطرات جانی مثل فوت یا جراحت به همراه دارند، چه خودروی مقصر و چه خودروی متضرر باید به پارکینگ انتقال داده شوند تا کارهای قانونی شان انجام شود.

نداشتن بیمه شخص ثالث

در صورتی که اعتبار بیمه نامه شخص ثالث تمام شود یا مدارک بیمه خود را همراه نداشته باشید، امکان توقیف خودرویتان وجود دارد.

توقیف فیزیکی خودرو

مصرف روان گردان ها یا مشروبات الکلی

مصرف هر گونه روان گردن یا مشروبات الکلی غیر قانونی بوده و افسر اجازه انتقال ماشین به پارکینگ را در صورت مشاهده این تخلفات دارد.

مخدوش کردن پلاک ماشین به دلایل مختلف

تمامی وسایل نقلیه از جمله ماشین ها باید حتما دارای پلاک ثبت شده در سیستم راهنمایی و رانندگی باشند. در صورتی که پلاک مخدوش باشد یا بعداً مشخص شود که پلاک غیرمجاز است، کارهای انتقال ماشین به پارکینگ انجام خواهد شد.

نداشتن مدارک به خصوص گواهینامه

همواره سعی کنید که مدارک خودرویتان را همراه خود داشته باشید، در غیر این صورت با مشکلاتی مثل توقیف خودرو توسط کلانتری یا افسر مواجه می شوید.

تخلفات همزمان

مرتکب شدن به 2 تخلف به صورت همزمان می تواند یکی از مهمترین دلایل توقیف خودرو باشد. مثلاً اگر همزمان چراغ قرمز را رد کنید و سرعت غیر مجاز داشته باشید، افسر امکان توقیفتان را خواهد داشت.

انواع توقیف خودرو

معرفی انواع توقیف خودرو

در ادامه قصد داریم تا انواع توقیف خودرو را توضیح دهیم. با آگاهی از شرایط و قوانین هر یک بهتر می توانید انواع آنها را بشناسید:

توقیف فیزیکی خودرو

در روش فیزیکی، دادگاه به صورت مستقیم اقدام به ضبط و توقیف ماشین می کند. در واقع در این نوع توقیف کارشناس قوه قضاییه ابتدا با ارزش گذاری کردن ماشین، کارهای ضبط آن را انجام خواهد داد تا مالک نسبت به پرداخت دیون زودتر عمل کند. در صورتی که راننده از انجام این کار سر باز بزند، دادگاه این اجازه را به کارشناس می دهد تا با مصادره ماشین، هزینه های عملیاتی را کم و باقیمانده بودجه را برای طلب و بدهی مالباختگان صرف کند.

بنا به دلایل مختلفی، توقیف فیزیکی خودرو اتفاق می افتد؛ مثلا نداشتن زنجیر چرخ در زمستان یا خرابی لوازم یدکی آن می تواند منجر به توقیف ماشین شود. برای توقیف فیزیکی ابتدا ماشین به بخش اجرای احکام معرفی شده و سپس مامور به محل ماشین ارجاع داده می شود. در این حالت هم راننده حق انتقال خودرو را به هیچ کس نخواهد داشت.

توقیف قانونی خودرو

زمانی که فرد دارای دین قانونی به دلایل مختلف مثل چک، مهریه، سفته و … باشد، ماشین وی توقیف خواهد شد. در واقع در صورتی که طلبکارها برای دریافت اموالشان شکایتی را نسبت به صاحب ماشین ثبت کنند، دادگاه نیز موظف است تا ماشین وی را مصادره کند تا راننده مجبور به پرداخت بدهی های خود شود.

در روش قانونی نیز مالک به هیچ عنوان اجازه ندارد، ماشین خود را به غیر انتقال دهد.

توقیف سیستمی خودرو

در روش سیستمی، به دلایلی مثل کشف حجاب، انجام تخلفات مداوم در نواحی دارای دوربین راهنمایی و رانندگی و … راننده به شیوه سیستماتیک حق نقل و انتقال ماشین را برای مدتی مشخص نخواهد داشت. در واقع در این روش ابتدا پیامکی مبنی بر اعلام تخلف برای راننده ارسال خواهد شد و در صورتی که وی توجه ای به پیامک و تخلف نداشته و دوباره آن را تکرار کند، ماشین وی به صورت سیستمی توقیف خواهد شد.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  راه های کاهش مصرف سوخت

مدارک لازم برای ترخیص خودرو از توقیف

برای رفع توقیف سیستمی خودرو یا انواع قانونی و فیزیکی به همراه داشتن مدارکی که در ادامه آنها را لیست می کنیم، الزامی و مهم است:

  • اصل سند یا کارت ماشین به همراه کپی آن
  • اصل بیمه نامه شخص ثالث به همراه کپی آن
  • صدور وضعیت خلافی پرداخت شده
  • گواهینامه به همراه کپی آن
  • قبوض مربوط به پرداختی عوارض شهرداری
  • پرداخت هزینه مربوط به انتقال ماشین به نماینده مستقرشده در ستاد ترخیص
  • پرکردن فرمی که در اختیار فرد قرار می گیرد
  • پرداخت هزینه های مربوط به پارکینگ

توقیف قانونی خودرو

توقیف سیستمی خودرو و جریمه های متداول آن

در واقع توقیف سیستمی خودرو یا فیزیکی، جریمه هایی متداول از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی هستند تا افراد متخلف را از ارتکاب به تخلف های بیشتر بازدارند. این جرایم بیشتر رانندگان را مجاب می کند که همواره به تمامی قوانین رانندگی توجه داشته و از ارتکاب به هرگونه جرم (از کشف حجاب گرفته تا سرعت غیرمجاز) خودداری کنند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره توقیفات با کارشناسان راهنمایی و رانندگی صحبت کنید.

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا