هر آنچه باید درباره سپر ماشین بدانید!

هر آنچه باید درباره سپر ماشین بدانید!

سپر ماشین قطعه ای است که در جلو و عقب خودرو جهت محافظت از بدنه و بخش های داخلی آن به کار می رود. در گذشته سپرها فقط از جنس فلز ساخته می شد، اما به مرور زمان و پیشرفت صنعت خودروسازی، از متریال های بهینه تری برای ساخت سپر خودرو استفاده شد. از معایب سپرهای فلزی، سنگین بودن و وارد نمودن خسارت سنگین هنگام تصادف بود. در مدل های جدیدتر، علاوه بر استحکام و مقاومت، به زیبایی ظاهری این قطعه نیز اهمیت می دهند،که سپر عقب ۲۰۶ از نمونه های بارز آن است.

به دلیل امکان برخورد از جلو و پشت به اتومبیل، در هر دو قسمت سپر مناسب نصب می گردد. اهمیت سپر عقب ماشین در وجود سنسورهای مختلف درون آن می باشد. به ویژه در خودروهای مدل جدید، جهت امنیت سرنشینان و جلوگیری از خسارات، با توجه به دید کمتر در قسمت پشت ماشین، سنسورهایی نصب می گردد که نزدیکی به موانع را به رانندگان هشدار می دهد. سپر عقب از این تجهیزات محافظت می کند.

سپر ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

سپر در قسمت جلو و عقب خودرو، نقش ضربه گیر را ایفا می کند. سپر جلوی ماشین در زیر جلو پنجره ای آن نصب می شود و از آسیب به بدنه و بخش های داخلی جلوگیری می کند. سپر عقب نیز هنگام برخورد اجسام یا ماشین های دیگر، از ایجاد آسیب های جدی به صندوق عقب جلوگیری می کند.

امروزه سپر ماشین علاوه بر نقش محافظت و جلوگیری از آسیب به بدنه و اجزای داخلی، جهت زیبایی ظاهری هم مورد توجه قرار می گیرد. به دلیل نمایی که سپر از جلو و عقب خودرو دارد، در جذابیت مدل آن تاثیر بسزایی دارد. با پیشرفت های انجام شده، از ساختارهای بهینه ای برای سپر ماشین استفاده می شود که از جمله آن می توان به میله های پلاستیکی و یا سپرهای مجهز به وروردی هوا اشاره کرد.

انواع جنس سپر خودرو

به تدریج تمایل برای استفاده از سپرهای مقاوم اما سبک بیشتر شد. بعد از سپرهای فلزی، استفاده از انواع پلاستیکی رواج پیدا کرد. سپر پلاستیکی با وجود وزن کم و قیمت ارزان تر نسبت به انواع فلزی، از مقاومت کمتری برخوردار بود و بعد از تصادف، دچار شکستگی می شد. شکنندگی سپر پلاستیکی، هزینه های لازم برای تعویض آن را افزایش می داد.

در نتیجه استفاده از متریال های کربنی و فایبرگلاس روی کار آمد. این مواد به دلیل ویژگی انتقال نیرو، ضربه را مهار کرده و از آسیب بدنه خودرو جلوگیری می کند. سپرهای ترموپلاستیک نیز از انواع جدید آن است که کیفیت و استحکام بالایی دارند. برخی سازندگان سپر ماشین، از پلیمرهای مقاوم در ساختار آن استفاده می کنند که استحکام فوق العاده ای به سپر می بخشد و البته، قیمت بالایی نیز دارد.

مدل های مختلف سپر ماشین

مدل های مختلف سپر ماشین

کشورهای مختلف برای ساخت انواع سپر ماشین، استانداردهای خاصی وضع کرده اند. این قوانین بیشتر ارتفاع و میزان مقاومت سپر را تعیین می کنند. با این وجود سپر خودرو در مدل های مختلفی ساخته می شود که شامل موارد زیر می باشد:

اگر علاقمند هستید مشاهده کنید: بانک اطلاعات خودرو

سپر پله ای ماشین

این نوع سپر به شکل پله بوده و بیشتر برای ماشین های شاسی بلند یا کامیون ها نصب می شود. بر روی این سپر معمولا سوراخی جهت بوکسل خودرو  تعبیه می شود. سپر پله ای زیر پلاک ماشین نصب می شود.

سپر لوله ای خودرو

سپر لوله ای ماشین، از جنس پلاستیک ساخته شده و برای افزایش استحکام آن، یک لوله فولادی داخل سپر تعبیه می شود. لوله فولادی ضربه را جذب کرده و مانع ورود نیرو به سایر بخش های بدنه خودرو می شود. از سپر لوله ای برای خودروهای بزرگ مانند کامیون و آفرود استفاده می شود.

سپر ماشین استاندارد

این سپر از پلاستیک و هم رنگ بدنه ساخته می شود. مکانیزم ساخت آن به گونه ایست که از ضربه و آسیب به سایر بخش های ماشین جلوگیری می کند. خودروهای سواری غالبا سپر استاندارد دارند.

سپر کابویی

همان طور که از اسم این سپر مشخص است، ظاهری کشیده و بلند دارد و بسیار مقاوم ساخته می شود. روی سپر کابویی با روکش کروم پوشیده شده و استقامت آن به حدی است که بیشتر برای بوکسل تریلرها از آن استفاده می شود. سپر کابویی معمولا در کامیونت ها و خودروهای سنگین نصب می شود.

بخش های مختلف سپر ماشین

سپر ماشین از سه بخش مشترک زیر تشکیل می شود:

  1. پوسته یا پیشانی سپر
  2. دیاق یا تیر عرضی
  3. ضربه گیر یا جاذب

آنچه شما در ظاهر سپر ماشین می بینید، پوسته یا پیشانی آن است. این بخش از سپر، نقض خاصی برای جذب یا دفع ضربه ایفا نکرده و بیشتر جنبه ظاهری دارد. البته در انواع باکیفیت، پوسته طوری ساخته می شود که به راحتی خط و خش نگرفته و ظاهر آن تغییر نمی کند. اکثر پوسته ها از جنس فلز ساخته می شود.

هدف ضربه گیر یا جاذب نیز، عدم انتقال نیرو به کابین یا بده خودرو است. جاذب، تا حد خاصی می تواند ضربات ایجاد شده را دفع کند، به همین دلیل از دیاق یا تیرعرضی در ساختار سپر ماشین استفاده می شود. دیاق، ستون اصلی سپر خودرو را تشکیل می دهد. در صورت بالا بودن شدت ضربه، دیاق ترک خورده یا می شکند. این قطعه قابل تعمیر نیست و در صورت آسیب دیدگی باید تعویض شود.

تعویض سپر ماشین یا تعمیر آن؟

تعویض سپر ماشین یا تعمیر آن؟

اگر سپر ماشین فقط دچار خط و خش یا ترک های کوچک شده باشد، توسط صافکارهای ماهر قابل تعمیر خواهد بود. این کار با سنباده زنی و ترمیم بخش های آسیب دیده انجام می شود. اما اگر شکستگی سپر عمیق باشد، باید آن را تعویض نمود. هم چنین شکستگی قلاب سپر از دلایل تعویض آن خواهد بود، زیرا وجود قالب باعث حفظ حالت سپر و استحکام آن می شود. اگر قلاب آسیب دیده باشد، امکان جدا شدن سپر در حین حرکت خودرو وجود دارد، که بسیار خطرناک است.

حرف آخر

سپر خودرو، در کاهش هزینه های لازم برای تعمیر یا تعویض قطعات داخلی خودرو نقش بسیار مهمی دارد. هر آنچه باید درباره سپر ماشین بدانید، اهمیت نصب آن و مشخصات انواع سپرهای موجود را مشخص می کند. نیروی ضرباتی که به جلو و عقب اتومبیل وارد می شود، توسط سپر جذب، منتقل شده و از بدنه اصلی آن تا حد امکان محافظت می گردد. امروزه سپر خودرو از ترکیب آلیاژهای فلز، پلاستیک و فیبر کربن ساخته می شوند که علاوه بر وزن سبک، مقاومت بالایی دارند.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  آشنایی با انواع توقیف سیستمی خودرو (شرایط توقیف فیزیکی + نحوه ترخیص)
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا