علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن چیست؟

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت

استارت زدن موتور یکی از مراحل اولیه راه‌اندازی خودرو است که به وسیله آن، موتور از حالت ساکن به حالت حرکت درآمده و به‌تبع، خودرو آماده حرکت می‌شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است بعد از استارت زدن، موتور به‌طور ناگهانی خاموش شود که این موضوع ناشی از مشکلات مختلفی خواهد بود. برخی از مهم‌ترین علل خاموش شدن ماشین بعد از استارت عبارت‌اند از: کثیف شدن فیلتر سوخت، خرابی پمپ سوخت، نشت شدید خلاء، عملکرد نادرست مبدل گشتاور و خرابی حسگر اکسیژن. در این مقاله علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن را به‌طورکامل بررسی کرده‌ایم.

کثیف بودن فیلتر سوخت؛ یکی از دلایل خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

فیلتر سوخت در خودرو وظیفه جلوگیری از ورود ذره‌های نامطلوب و آلودگی‌های موجود در سوخت به سیستم سوخت‌رسانی و موتور را بر‌عهده دارد. این فیلتر براساس تنظیمات خاص سایز، ذره‌ها را فیلتر می‌کند. درصورتی‌که فیلتر سوخت کثیف یا مسدود شود، جریان سوخت به موتور ممکن است کاهش یافته یا کاملا متوقف شود. این موضوع منجر‌به کاهش فشار سوخت و قدرت موتور می‌شود.

در حالت‌هایی که نیاز به توان بیشتری است، مانند هنگام استارت زدن خودرو، کاهش فشار سوخت منجر‌به خاموش شدن موتور می‌شود. از سوی‌دیگر، انژکتورهای سوخت مسئولیت ارسال سوخت به موتور را برعهده دارند. اگر فیلتر سوخت کثیف باشد و جریان سوخت کاهش یابد، انژکتورها به‌درستی کار نخواهند کرد. عملکرد نادرست انژکتورها نیز ممکن است علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن باشد.

ازاین‌رو، هنگامی‌که ماشین صفر مانند خارجی و ایرانی مانند کیا سلتوس 2023 سوار می‌شوید، به‌دلیل تمیز بودن فیلتر سوخت، قدرت بالاتری نسبت به انواع قدیمی‌تر دارند. در نظر داشته باشید هر چند وقت یکبار باتوجه‌به مدل ماشین باید فیلتر سوخت را تعویض کنید.

کثیف بودن فیلتر سوخت

بررسی خرابی پمپ سوخت؛ اختلال در سیستم سوخت‌رسانی و خاموش شدن خودرو

پمپ سوخت یکی از اجزا اصلی سیستم سوخت‌رسانی خودرو است که وظیفه انتقال سوخت از مخزن به موتور را به‌عهده دارد. این پمپ با ایجاد فشار، سوخت را از مخزن به انژکتورهای سوخت و سپس به موتور ارسال می‌کند. درصورتی‌که پمپ سوخت خراب شود یا به درستی کار نکند، مشکلاتی در سیستم سوخت‌رسانی مانند کاهش فشار سوخت ایجاد خواهد شد. کاهش فشار سوخت باعث می‌شود که سوخت به میزان کافی و با فشار لازم به موتور نرسد؛ قدرت موتور کاهش می‌یابد و موتور در سرعت‌های پایین یا هنگام استارت زدن خاموش خواهند شد.

برای حل مشکل پمپ، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض پمپ سوخت باشد. اگر خودرو صفر اقساطی یا نقد از پلن‌های فروش مختلف مانند فروش اقساطی کیا خریده‌اید، بهتر است به نمایندگی‌های مجاز کیا مراجعه کنید. خودروهای صفر معمولا گارانتی دارند و به همین دلیل می‌توانید اشکالات خودرو خود را تحت خدمات گارانتی رفع کنید.

نشت شدید خلاء؛ برهم زدن نسبت صحیح هوا به سوخت و از کار افتادن موتور

نشت شدید خلاء در سیستم ورودی هوا معمولا به دلیل وجود سوراخ یا ترک در لوله‌ها یا اتصالات سیستم ورودی هوا رخ می‌دهد. وجود نشتی در لوله‌ها، هوای بیشتری را وارد سیستم سوخت‌رسانی می‌کنند و به‌ همین دلیل تنظیمات نسبت هوا به سوخت تغییر خواهد یافت.

به‌خصوص، اگر نشتی در نزدیکی سنسور جریان هوا (MAF) باشد، ممکن است اطلاعات نادرستی به سیستم مدیریت موتور ارسال شود؛ ازاین‌رو، هوای بیشتری وارد سوخت خواهد شد. با ورود هوا بیشتر به سیستم احتراق سوخت، موتور به‌درستی کار نخواهد کرد و منجر‌به خاموش شدن موتور بعد از استارت زدن می‌شود.

اگر علاقمند هستید مشاهده کنید : مجله تخصصی خودرو

اگر خودرو شما صفر است و از پلن‌های ویژه برندهای مختلف مانند شرایط اقساطی مدیران خودرو ، ماشین خود را خریده‌اید، در‌صورت مشاهده مشکلات در استارت زدن یا هرگونه مشکل دیگر باید به نمایندگی‌های مجاز شرکت مدیران خودرو مراجعه کنید. مشکلات خودرو شما تحت خدمات گارانتی بررسی و رفع خواهند شد.

عملکرد نادرست مبدل گشتاور؛ علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت در خودروهای اتوماتیک

مبدل گشتاور یک قطعه کلیدی در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک است و نقش مهمی در انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها ایفا می‌کند. مبدل گشتاور به‌عنوان یک اتصال انعطاف‌پذیر بین موتور و گیربکس عمل می‌کند و موتور را در حالت ساکن نیز روشن نگه می‌دارد.

اگر مبدل گشتاور شکسته باشد یا سطح انتقال مایعات آن کم باشد، ممکن است قدرت کافی از موتور به گیربکس منتقل نشود؛ در نتیجه، خودرو قدرت لازم را در سرعت‌های پایین حفظ نخواهد کرد و منجر‌به خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن یا در حالت ساکن می‌شود.

خرابی حسگر اکسیژن خودرو؛ کاهش قدرت موتور و خاموش شدن آن

حسگر اکسیژن (O2 Sensor) یکی از قطعات مهم سیستم کنترل اگزوز و سوخت خودرو است که وظیفه تعیین میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را دارد. اطلاعات ارسالی توسط این حسگر به مدیریت موتور (ECU) خودرو کمک می‌کند تا نسبت مناسب هوا به سوخت را تنظیم کند و بهینه‌سازی احتراق سوخت را انجام دهد. با استفاده از این اطلاعات، نسبت مناسب هوا به سوخت برای احتراق بهینه در خودرو تنظیم می‌شود.

اگر حسگر اکسیژن خراب باشد یا اطلاعات نادرستی ارسال کند، نسبت مناسب هوا به سوخت به‌درستی تعیین نخواهد شد. در این صورت، ممکن است احتراق نامناسبی رخ دهد که منجر‌به کاهش قدرت موتور و حتی خاموش شدن موتور به‌خصوص در زمان‌هایی که خودرو نیاز به توان بیشتری دارد مانند هنگام استارت زدن می‌شود.

خرابی حسگر اکسیژن خودرو

مراجعه به تعمیرگاه‌ها برای یافتن علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن

خاموش شدن موتور بعد از استارت زدن به‌دلیل مشکلات مختلفی از جمله کثیف شدن فیلتر سوخت، خرابی پمپ سوخت، نشت شدید خلاء، عملکرد نادرست مبدل گشتاور و خرابی حسگر اکسیژن رخ می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ عملکرد بهینه موتور، توصیه می‌شود که به تعمیرگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های مجاز خودرو مراجعه کنید تا از خدمات گارانتی خودرو بتوانید استفاده کنید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  هر آنچه باید درباره سپر ماشین بدانید!

معمولا خودروهای صفر تا چندین سال بسته به برند و نوع آن‌ها، گارانتی هستند. با خرید خودروهای صفر به‌صورت اقساطی یا نقدی می‌توانید علاوه‌بر استفاده از خودرو با تکنولوژی جدیدتر، از خدمات گارانتی بهره‌مند شوید. سپند خودرو یکی از شرکت‌های معتبر فروش خودروهای داخلی و وارداتی صفر با شرایط ویژه است. برای مشاهده پلن‌های فروش این شرکت وارد وبسایت آن (sepandkhodro.com) شوید.

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا