نکات رانندگی در زمستان

نکات رانندگی در زمستان : فصل زمستان کم‌کم شروع می ‌شود و جا  پای پائیز می‌ گذارد. درست است که این فصل زیبایی و سرگرمی های زیادی مثل برف‌ بازی و اسکی روی یخ، درست کردن آدم برفی و. . . را به ارمغان می ‌آورد اما برای افرادی که راننده هستند و کارشان در جاده، شاید بتوان گفت اصلاً دل‌ چسب نیست.

در این قسمت سایت درایوینگ در این بخش از دسته خودرو  با هم دیگر چند نکته مرور می ‌کنیم تا با رعایت آن‌ها بتوانیم جان خود و سرنشینان ماشین را در این فصل و روزهای سرد و برفی محافظت کنیم.

نکاتی که رانندگان در زمستان باید رعایت کنندچرا اتومبیل نمی تواند روی سطح یخ زده حرکت کند برای حل این مشکل چه راه هایی وجود دارد

1- خرید کفش مناسب برای خودرو

با بارش اولین برف، بهترین کار این است که رانندگان ماشین خود را مجهز به لاستیک های مناسب کنند اگر تایر ماشین شما دارای چسبندگی خوب نباشد احتمال این‌ که در جاده مانند یک جسم غیر قابل کنترل عمل کند، زیاد است. همیشه به یاد داشته باشید که حتی اگر لاستیک ماشین شما خوب بود، بازهم از بستن زنجیر چرخ غافل نشوید تا از لیز خوردن در جاده جلوگیری کنید.

2- آماده ‌سازی خودرو برای روزهای برفی

درست است که اولین اقدام خرید لاستیک برای ماشین هست ولی برای این‌ که مطمئن شوید، از جنبه‌ های مختلف مثل بخاری، برف‌ پاک ‌کن، عملکرد درست باتری، کنترل چراغ‌ های جلو، چک کردن آینه های جانبی و…… بعداً مشکلی پیش نمی‌آید، آن‌ها را بررسی کامل و دقیق کنید.

3- همراه داشتن لوازم مورد نیاز

هیچ ‌یک از شرایط زمستان قابل پیش‌ بینی نیست. گاهی به علت برودت هوا شاید مجبور باشید   ساعت‌ ها درماشین بماند یا در مکانی اقامت کنید. برای این منظور همیشه لباس‌های گرم، چراغ ‌قوه، غذا (بیشتر به صورت کنسروی) ، پتو، پاور بانک، بیل، ضد یخ، رادیو، جعبه کمک‌های اولیه،  لباس شبرنگ و حتی تایر زاپاس را همراه داشته باشید.

4- تمیز نگه داشتن خودرو

خیلی از افراد به علت وجود سرما و مشکل در تمیزی خودرو، این کار را برای وقت دیگر موکول  می کنند. غافل از این ‌که باید بدانند این نظافت در زمستان مهمتر است زیرا احتمال زنگ زدن بدنه خودرو زیاد است. یخ روی شیشه ها می ‌تواند خطرناک باشد پس تا گرم شدن ماشین، بهتر است مشغول پاک کردن آنها باشید.

 

5- چک کردن نور چراغ ها

از روزهای سخت در رانندگی، هنگام آمدن برف است. زیرا در این زمان راننده دید کمتری نسبت به اطراف خود دارد. سعی کنید قبل از حرکت حتماً نور چراغ‌ های جلو و عقب، بالا و پایین، چراغ مه شکن خودرو را بررسی کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید و در صورت وجود نقص حتماً اقدام به تعمیر نمایید. همیشه از یک  نور متعادل در رانندگی استفاده کنید زیرا نور زیاد در هنگام برف باعث ایجاد بازتاب در چشم  شما خواهد شد.

 

6-بررسی مسیر

اگر به هر دلیلی مجبور شدید در زمستان به مکان های دور سفر کنید حتماً مسیر راه خود را بررسی کند و از وضعیت آب و هوا، چگونگی جاده‌ها، اطلاعات ترافیکی و. . . اطمینان و آگاهی حاصل نمایید.

 

7- آهسته برانید

درست است که در ابتدا گفتیم که مجهز بودن به وسایل ایمنی در خودرو مهم است ولی اگر شما رانندگی درستی نکنید و در شرایط برف و یخ ‌بندان با سرعت مطمئن حرکت نداشته باشید، حتی با بهترین و مجهزترین ماشین هم نمی ‌توان گفت که سالم می مانید.

سعی کنید در روزهایی که جاده لغزنده است به آهستگی برانید و از انجام کارها سریع یا جابجایی  ناگهانی خودداری کنید. به یاد داشته باشید که شرایط خیلی فرق کرده و باید برای ترمز، تغییر مسیر حرکت روی خطوط، چرخش یا حتی شتاب‌ گیری مدت زمانی بیشتری را صرف کنید . اگر دیدید خودرو شروع به لرزیدن کرد هیچ‌ گاه پای خود را روی ترمز نگذارید، سعی کنید خودرو را به آرامی در سمتی هدایت کنید.

 

8- چک کردن سلامت باتری

هوای سرد باعث کاهش قدرت باتری و بالا رفتن مدت زمان راه ‌اندازی موتور می شود.  با کمک دستگاه مولتی متر قبل از شروع زمستان از سلامت باتری خودرو مطمئن شوید. برای این کار ابتدا ماشین را خاموش و در زیر کاپوت به باتری ولتاژ را متصل کنید، ولتاژ  را روی  DCتنظیم و زبانه  های مولتی متر را به پایانه ‌های باتری وصل کنید. در صورت مشاهده عدد ۱۲٫۴۵ یا بیشتر روی نمایشگر، باتری شما سالم و اگر کمتر بود باید نسبت به تعویض یا تعمیر باتری اقدام کنید.

 

9- داشتن سوخت کافی

شاید خیلی ‌ها صف ‌های پمپ بنزین را دوست نداشته باشند. ولی توصیه روزهای برفی به افراد این است که همیشه باید ۵۰ درصد باک ماشین شما پر باشد تا این کار مانع از ایجاد تراکم و یخ ‌زدگی در لوله ‌های سوختی شود. مرتب سعی کنید ضد یخ و آب خودروی خود را تحت کنترل داشته و مواظب باشید که نشتی از این مخازن صورت نگیرد.

 

10- آمادگی برای شرایط اضطراری

بعد از آماده کردن وسایل و لوازم ضروری برای شرایط  ناگهان، خود را برای خطرهای احتمالی هم مهیا کند. در هنگام گیر کردن در برف هیچ‌ گاه از ماشین‌ خود فاصله نگیرید، زیرا نیروهای امداد و نجات ممکن است شما را دیرتر پیدا کنند (خودرو سریع ‌تر قابل‌ شناسایی) ، حتماً مثلث‌ های شب رنگ را در اطراف ماشین گذاشته یا به آنتن و پنجره خود پرچم‌ های قرمز متصل کنید.

برای گرم کردن خود به مدت طولانی بخاری ماشین را روشن نگذارید زیرا در این حالت لوله‌ های اگزوز توسط برف مسدود شده و باعث انتقال منواکسید کربن به داخل ماشین می شود.

 

11- رانندگی در هنگام بارندگی

به علت کاهش سطح اصطکاک چرخ ‌های اتومبیل با آسفالت در روزهای بارانی و برفی باید رانندگی با دقت و رعایت اصول ایمنی و سرعت مطمئن انجام شود. در این روزها که عابران کنار خیابان منتظر وسایل نقلیه هستند با کاهش سرعت خود از پاشیدن آب و گل‌ ولای روی آن‌ها خودداری کنید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  خرید ماشین ایرانی کارشناسی شده

 

12-رانندگی در یخ ‌بندان

با سرعت مطمئن در هنگام یخ ‌بندان از گردش و انحراف های ناگهانی جلوگیری کنید. زمان و مسافت زیادی را برای توقف کردن انتخاب کرده و فاصله خود را با خودروی جلویی حفظ نمایید. همیشه قبل از حرکت در زمستان به هشدارهای هواشناسی و پلیس توجه کرده و زنجیر چرخ همراه خود داشته باشید .

 

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا