چه زمانی باید لنت ترمز خودروهای چینی را تعویض کنیم؟

قطعه‌ی لنت ترمز از قطعات مصرفی خودرو محسوب می‌شود. از این رو تعویض این قطعه‌ی حیاتی به جهت حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان بسیار حائز اهمیت است. هر وسلیه نقلیه متحرکی، مجهز به یک سیستم ترمز است. هنگامی که شما به پدال ترمز نیرو وارد می‌کنید، این نیرو طی یک فرآیند از طریق اتصالات سیستم ترمز به پشت لنت‌ها منتقل شده و بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد می‌کند. در نتیجه‌ی این اصطکاک، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند. به دلیل نقش مهم لنت ترمز، باید در خرید آن توجه زیادی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل برای خرید لنت ترمز خودروهای چینی راهنمایی کنیم. اگر شما صاحب یکی از خودروهای لیفان، هایما و ام وی ام هستید، در ادامه همراه ما باشید.

تعویض لنت ترمز

آیا باید لنت ترمز را تعویض کنیم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم لنت ترمز جزء قطعات مصرفی اتومبیل می‌باشد. لنت‌ ترمزها پس از گذشت مدتی به دلیل اصطکاک زیاد فرسوده شده و تحلیل می‌روند به همین دلیل لازم است اقدام به تعویض آن نمایید. از عوامل موثر بر طول عمر قطعه‌ی لنت ترمز، می‌توان به شیوه رانندگی، وزن اتومبیل، کیفیت و جنس لنت ترمز، نوع گیربکس و روغن ترمز مصرفی اشاره کرد. در این بخش از مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار بر عمر مفید لنت ترمز لیفان خواهیم پرداخت.

  • وزن اتومبیل

هنگامی که وزن اتومبیل زیاد باشد قاعدتا نیروی بیشتری را صرف اصطکاک می‌کند. از این رو مقدار ساییدگی لنت ترمز با افزایش وزن اتومبیل، افزایش می‌یابد.

  • نوع گیربکس

خودروهای با گیربکس‌ اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی‌، میزان سایش لنت بیشتری را به همراه دارند.

  • جنس لنت ترمز

کیفیت مواد استفاده شده در تولید یک لنت ترمز، بر نحوه عملکرد و عمر مفید آن تاثیرگذار است. به همین منظور می‌توان گفت که عمر استاندارد لنت سرامیکی و ارگانیک با یکدیگر تفاوت دارند.

  • روغن ترمز

عدم توجه به حجم استاندارد روغن ترمز، باعث عملکرد ضعیف لنت و کاهش عمر لنت ترمزها می‌شود.

  • شیوه رانندگی

شیوه رانندگی شما یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عمر مفید لنت ترمز محسوب می‌شود. چنانچه شما درحین رانندگی به صورت شدید و پی در پی ترمزگیری کنید و یا به طور همزمان از دو پدال استفاده نمایید، قطعا لنت ترمز لیفان با این شیوه رانندگی، با سرعت بیشتری فرسوده خواهد شد.

جگونگی تعویض لنت ترمز

نشانه های تمام شدن لنت ترمز هایما

به طور کلی زمان دقیقی برای تعویض لنت ترمز هایما عنوان نشده است. اما با توجه به مواردی که در ادامه این بخش به آن اشاره خواهیم کرد می‌توان زمان تعویض لنت ترمز خودرو را تا حدودی تشخیص داد.

صداهای نامتعارف نظیر صدای سوت

این صدا غالبا زمانی به گوش می‌رسد که بخش قابل اصطکاک یا به اصطلاح گوشت لنت به اتمام رسیده باشد و در حین ترمزگیری‌های مکرر، لنت با دیسک چرخ تماس پیدا کرده و باعث تولید صداهایی نظیر سوت یا جیغ مانند می‌گردد.

احساس لرزش در هنگام ترمزگیری

عامل اصلی ایجاد لرزش در پدال ترمز هایما، اغلب تاب داشتن دیسک و یا تمام شدن لنت ترمز هایما می‌باشد. البته گاها این لرزش به دلیل بالانس نبودن اتومبیل نیز می‌باشد.

کاهش عملکرد در ترمزگیری

مستهلک شدن و اتمام لنت ترمز می‌تواند از دلایل تاخیر در عملکرد ترمزگیری باشد. زمانی‌که ضخامت گوشت لنت به طور قابل توجهی کاسته شود، فشار کافی به دیسک ترمز اعمال نشده و در نتیجه لنت ترمز نمی‌تواند به طور صحیح، چرخش سریع چرخ‌ها را کنترل کرده و منجر به توقف خودرو شود.

احساس کشیدگی در فرمان خودرو

یکی از علائمی که نشان دهنده‌ی اتمام لنت ترمز بصورت نامتقارن در چرخ‌ها می‌باشد، احساس کشیده شدن فرمان اتومبیل است. به این صورت که در حین رانندگی چنانچه احساس کردید فرمان خودرو به یک سمت کشیده می‌شود این بدان معناست که به احتمال زیاد سطح لنت‌ها به صورت نامتقارن خورده شده است.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز هایما

چگونه باید لنت ترمز ام وی ام را تعویض کنیم؟

در مرحله اول این فرایند می‌بایست ابتدا ارتفاع اتومبیل را با استفاده از جک افزایش دهید، سپس چرخ‌ها را با استفاده از آچار مخصوص باز کرده و قطعات سیستم ترمز را از یکدیگر جدا کنید.

در مرحله بعد پیچ‌های کالیپر که به اصطلاح پین نامیده می‌شوند را باز کنید. در بالا و پایین کالیپر دو عدد پیچ قرار دارد و لنت‌های ترمز درون کالیپر ترمز قرار دارند. توصیه می‌شود تا ابتدا پیچ پایین کالیپر را شل کرده و سپس پیچ بالای آن را باز نمایید. پس از باز کردن کالیپر ، قطر لنت‌های ترمز را اندازه بگیرید. مکانیک‌های خبره اغلب به صورت چشمی می‌توانند میزان ضخامت و عمق لنت‌های ترمز را تشخیص دهند. اما این کار اغلب برای افراد آماتور مشکل است و بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا با استفاده از کولیس، قطر باقی‌مانده لنت ترمز را اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز، اقدام به تعویض لنت‌ ترمز ام وی ام خود نمایید.

نکات مهم بعد از تعویض لنت ترمز که باید بدانید

همانطور که می‌دانید لنت ترمزهای‌ جدید ماشین، به مدت زمان کوتاهی نیاز دارند تا با دیسک ترمز هماهنگ یا به اصطلاح «مچ» شوند. البته این مورد بـه نوع و کیفیت لنت ترمز نیز بستگی دارد. از این رو ممکن است اوایل تعویض لنت ترمز اتومبیلتان، با سر و صدای جزئی از ناحیه سیستم ترمز و یا ضعف در عملکرد ترمزگیری مواجه شوید. این موارد اغلب به دلیل آسیب‌هایی است که قبلا به دیسک چرخ وارد شده است. اما جای نگرانی نیست. این اختلال‌ها اغلب موقتی بوده و پس از طی کردن مسافتی بین 100 تا 500 کیلومتر، برطرف می‌گردد. در این مدت زمان می‌بایست در رانندگی احتیاط کرده و از ترمزگیری شدید خودداری کنید.

لنت ترمز خودروهای چینی را از کجا خریداری کنیم؟

چنانچه قصد خرید لنت ترمز مناسب اتومبیلتان را دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت فروشگاه لنت Lent.ir که یکی از بهترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش لنت ترمز کلیه خودروهای سواری، ازجمله لنت خودرو‌های چینی می‌باشد، به صورت آنلاین لنت ترمز مد نظرتان را ثبت سفارش کنید. در این فروشگاه لنت ترمز هایما، لنت ترمز لیفان و لنت ترمز ام وی ام برای تمامی مدل‌های این خودروها در برند‌های مختلف موجود می‌باشد. می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره‌ی رایگان با کارشناسان پشتیبان این فروشگاه، با توجه به بودجه‌ی مد نظرتان محصول خود را خریداری کرده و در کوتاه‌ترین زمان تحویل بگیرید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  راز بنز چیست؟
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا