علت روشن شدن چراغ گیربکس تیگو ۵

خرابی و دلیل روشن شدن چراغ گیربکس

علائم خرابی و دلیل روشن شدن چراغ گیربکس این خودرو موضوعی است که در این صفحه قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. وجود مشکل برقی، خراب شدن پدال گاز، انسداد شیرهای برقی ، خرابی کامپیوتر ، میزان نبودن فشار روغن، پارگی تسمه موتور ، پاره شدن تسمه انتقال قدرت بین پولی ها و … علائم خراب شدن و دلیل روشن شدن چراغ گیربکس این خودرو هستند.

خودرو تیگو ۵ اولین بار در سال ۹۴ توسط مدیران خودرو وارد بازار ایران شد و به نوعی اولین خودرو برند چری موجود در ایران بود. چون قبل از آن محصولات مدیران خودرو با برند ام وی ام وارد می شدند.
این خودرو معرفی شده دارای موتور ۲ لیتری با حداکثر ۱۳۹ اسب بخار و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولیدی است که به یک گیربکس اتوماتیک هفت سرعته از نوع CVT مجهز است. تیگو۵ پس از حضور در ایران در سال ۹۵ با تغییرات گسترده‌ای همراه بود.

گیربکس اتوماتیک تیگو ۵

جعبه دنده اتوماتیک از یک سیستم کامپیوتری و مکانیکی پیچیده تشکیل شده که به مراقبت زیادی نیاز دارد و نباید نسبت به آن سهل انگار باشید و سرویس های دوره ای آن را نادیده بگیرید. زیرا با توجه به مدل گیربکسی که در این خودرو استفاده شده هزینه های زیادی برایتان خواهد داشت.
خراب شدن این قطعه علائم و نشانه هایی دارد که باید آنها را جدی بگیرید چرا که ممکن است نیاز به تعمیر گیربکس تیگو 5 داشته باشید.

یکی از نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک، روشن شدن چراغ اخطار است. روشن شدن این چراغ در تیگو نشان از وجود مشکل در موتور یا سیستم انتقال قدرت خودرو است که دلیل آن وجود سنسورهای مختلفی است که در این قسمت قرار گرفته و به صورت اختصاصی وجود مشکل در جعبه دنده سی وی تی را بررسی می کنند.
این سنسورها تحت عنوان ECU شناخته می شوند که به آنها هوش مرکزی ماشین هم می گویند.

چراغ گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۵

در صورت مشکل پیدا کردن اجزای سیستم انتقال قدرت چراغ اخطار روشن می شود تا هشدارهای لازم را به راننده بدهد و با مراجعه به مراکز تعمیر گیربکس تیگو ۵ نسبت به بررسی و رفع مشکلات موجود اقدام کنند.
در این خودرو اطلاعات و سیگنال های سنسور بین سیستم‌های مختلف به اشتراک گذاشته خواهد شد. مثلاً اطلاعات سنسور پدال به طور مستقیم به ECU انتقال می یابد و این قسمت با تحلیل این سیگنال‌ها میزان شتاب مثبت و منفی و همچنین وضعیت سرعت ثابت را برآورد کرده و اطلاعات را به TCU ارسال می‌کند. اگر چنانچه پدال گاز دچار مشکل شود چراغ گیربکس روشن خواهد شد.

اگر متوجه روشن شدن چراغ شدید توصیه می کنیم که سریع وارد عمل شوید. حتی اگر مشکل هم جزئی باشد بهتر است از همان ابتدا آن را رفع کنید زیرا سبب آسیب دیگر قطعات خودرو خواهد شد و هزینه‌های هنگفتی روی دوشتان می گذارد.

اگر صاحب تیگو۵ هستید و خودرویتان این علائم را دارد بهتر است حتما به یک نمایندگی تعمیر گیربکس چری یا تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید تا در اسرع وقت نسبت به رفع ایرادات موجود اقدام کنند.

علل روشن شدن چراغ هشدار گیربکس تیگو 5

گرم شدن بیش از حد گیربکس

گرم شدن بیش از حد گیربکس

یکی از شایع ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار گرم شدن بیش از حد سیستم انتقال قدرت است. دلیل این گرم شدن می‌تواند مسدود شدن کولر یا یک مشکل داخلی باشد. البته برخی از عادات رانندگی نادرست مانند یدک کشیدن باری که فشار زیادی به خودرویتان وارد می کند باعث گرم شدن بیش از اندازه آن خواهد شد.

۹۰ درصد خرابی های سیستم انتقال قدرت به دلیل گرم شدن های زیاد است. روغن گیربکس می تواند به خنک نگه داشتن دنده های آن کمک کند و اگر مرتبا تعویض نشود ممکن است باعث داغ شدن جعبه دنده شده که در نهایت فرسودگی و شکستگی چرخ دنده ها را به دنبال دارد.

ضمنا باید از این گرم شدن های بالا گیربکس خودرویتان جلوگیری کنید زیرا خسارت زیادی به آن وارد می‌کند و هزینه‌های بالایی را باید متحمل شوید. جهت جلوگیری از این اتفاق لازم است که روغن گیربکس را به‌ طور مرتب عوض و دمای جعبه دنده را کنترل کنید تا در صورت مشاهده کوچکترین گرم شدگی درصدد رفع آن برآیید.

پایین بودن سطح روغن گیربکس

روغن گیربکس یا همان واسکازین یک مایع روان کننده چرخ دنده است که تعویض دنده را راحت تر می کند و پایین بودن این مایع حوادث واقعی را به وجود خواهد آورد مانند لرزش، از کار افتادگی گیربکس، تکان، مشکل در تعویض دنده و گرم شدن بیش از حد جعبه دنده .

با پایین آمدن سطح این روغن، به دلیل اصطکاک بیش از حد قطعات جعبه دنده گرما زیادی تولید می کنند و آسیب می بینند که در این حالت بوی سوختگی بلند می شود و باعث جابجایی نامناسب و کاهش قدرت خودرو خواهد شد.
همچنین اگر احساس کردید که دنده ها هنگام تعویض لیز می‌خورند و یا زمان تعویض آن ها به تاخیر افتاده است می تواند ناشی از کم بودن میزان روغن گیربکس خودرو باشد. با چک کردن سطح روغن جعبه دنده خودرویتان با استفاده از یک میله ژرفا می توانید از آسیب ها و اتفاقات ناخواسته جلوگیری کنید.

در صورت پایین بودن سطح این مایع نسبت به میزان مطلوب، باید روغن مناسب خودرویتان را به آن اضافه کنید. اگر متوجه نشتی این مایع شدید باید سریعاً به یک تعمیرگاه تخصصی جهت رفع ایرادات وارده مراجعه نمایید.

نقص در انتقال قدرت

همانطور که می دانید گیربکس از قطعات مختلفی تشکیل شده که در صورت خرابی یکی از آنها عملکرد کلی خود را از دست می‌دهد و به این ترتیب خودرو مشکل را شناسایی و چراغ هشدار گیربکس روشن خواهد شد.
البته لازم به ذکر است که همیشه روشن شدن این چراغ هشدار مربوط به مشکل داشتن سیستم انتقال قدرت نیست بلکه ممکن است موتور یا دیگر قسمت های خودرو دچار مشکل شده باشد. به هر حال شما باید نسبت به روشن شدن این چراغ حساس باشید و آن را جدی بگیرید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:  نکات مهم برای اجاره خودرو روزانه

خرابی یا ضعیف شدن شیر برقی

خراب شدن قسمت کوچکی از شیر برقی باعث گیر کردن گیربکس در دنده ۳ شده و امکان خارج کردن آن وجود ندارد، اما می توانید با خاموش و روشن کردن، خودرو را از این حالت در آورید و بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کنید.

پاره شدن تسمه انتقال قدرت بین پولی ها

یکی از مشکلاتی که برای جعبه دنده CVT تیگو ممکن است به وجود بیاید پاره شدن تسمه انتقال قدرت آن میان پولی هاست که این پارگی به دلیل افزایش لقی و خلاصی پولی ها اتفاق افتاده و در نهایت باعث روشن شدن چراغ هشدار گیربکس شده است.

برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا