کارت ماشین: استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی

همه چیز در مورد کارت شناسایی ماشین

کارت شناسایی ماشین را می­توان مهم­ترین کارت هر راننده دانست. هنگامی که ماشینی را می­خرید، به شما کارت شناسایی داده می‌شود. این کارت توسط اداره پست به آدرس منزل شما ارسال می‌گردد. باید کارت شناسایی خودرو را حتما هنگام رانندگی همراه خود داشته باشید؛ چراکه اولین چیزی که هر افسر راهنمایی و رانندگی از شما می­خواهد همین کارت است. در ادامه به معرفی کامل­تر و پاسخ به سوالاتی که ممکن است درمورد کارت ماشین برای هر فردی پیش بیاید خواهیم پرداخت.

کارت شناسایی ماشین چند روزه دریافت می­شود؟

معمولا 25 تا 30 روز کاری زمان می‌برد تا کارت ماشین شما صادر شود. هنگام ثبت­نام ماشین خود باید پلاک و برگه سبز نیز برای شما ثبت شود. در شرایطی که کارت ماشین شما ارسال شود و شما در محل مورد نظر نباشید، مأمور پست کارت را به اداره پست برمی­گرداند. کارت شما حدودا 3 ماه در اداره پست خواهد ماند. بنابراین شما می­توانید برای دریافت آن به اداره پست مراجعه کنید.

علت تاخیر در صدور کارت خودرو

اگر اطلاعات پیگیری کارت ماشین در سامانه رهگیری مرسولات کامل نباشد صدور کارت شما با تاخیر ارسال خواهد شد. ممکن است مأمور پست به دلیل واضح یا کامل نبودن آدرس شما نتواند محل مورد نظر را پیدا کند و کارت به اداره پست برمی­گردد. اداره پست موظف به ارسال دوباره است و یا باید تا 3 ماه کارت ماشین را در اداره نگه دارد.

حتما ببینید: قوانین راهنمایی و رانندگی در تصادف

هزینه صدور کارت المثنی خودرو

در صورت مفقود شدن کارت شناسایی ماشین شما، باید همراه با شناسنامه و خودرو به اداره تعویض پلاک مراجعه کنید و در روزنامه خبر سرقت را انتشار دهید. باید از انتشار شما 10 روز بگذرد. شما باید هزینه صدور کارت المثنی را نیز پرداخت کنید که بنابر گفته رئیس مرکز شماره­گذاری ناجا 10 هزار تومان اعلام شد.

سفری ایمن با کارت شناسایی خودرو

استعلام کارت هوشمند رانندگان

راه و روش­های مختلفی برای رانندگان وجود دارد تا کارت ماشین خود را پیگیری کنند. از جمله این روش­ها استفاده از شماره پلاک، اداره پست و… است. در ادامه شما را با چند مورد از این روش­ها آشنا خواهیم کرد تا در پیگیری کارت به شما کمک کند.

نحوه پیگیری کارت خودرو با کد ملی

امکان استعلام کارت شناسایی خودرو تنها با یک کد ملی وجود ندارد و متاسفانه هنوز سامانه­ای برای این کار طراحی نشده است. برای پیگیری کارت خود شما باید حتما شماره پلاک خود را داشته باشید تا بتوانید وضعیت آن را پیگیری کنید.

پیگیری تلفنی کارت خودرو

شما می­توانید با استفاده از سامانه استعلام تلفنی، کارت ماشین خود را به­راحتی پیگیری کنید. با توجه به سایت­های غیرقانونی و موارد کلاهبرداری اینترنتی، مطمئن­ترین راه برای پیگیری کارت شما، پیگیری تلفنی خواهد بود. برای پیگیری کارت شناسایی ماشین خود می­توانید با شماره زیرتماس بگیرید.

تماس از سراسر کشور: 9099072952

پیگیری کارت ماشین صفر

دارندگان ماشین صفر کیلومتر که هنوز کارت شناسایی ماشین خود را نگرفته­اند باید به سایت پیگیری پست و مرسولات سازمانی ایران http://najatracking.post.ir مراجه و با استفاده از کد 16 رقمی خودرو یا VIN برای استعلام کارت خود اقدام کنند.

استعلام کارت ماشین با شماره پلاک

کارت شناسایی ماشین شما بر اساس شماره پلاک شما صادر می­شود و به همین دلیل نیز قابل پیگیری است. رانندگان خودرو می­توانند با مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی، به دنبال پیگیری کارت ماشین خود باشند. فقط کافی است بعد از ورود به این سامانه، گزینه نوع سند و سپس کارت خودرو را انتخاب کنید. همچنین می­توانید این کار را با مراجعه به پلیس 10+ انجام دهید.

پیگیری آسان کارت ماشین از طریق شماره پلاک
کارت شناسایی ماشین

پیگیری کارت ماشین از پست

برای استعلام کارت ماشین خود، به سایت اداره پست مراجعه و گزینه رهگیری مرسولات سازمانی را انتخاب کنید. سپس روی گزینه کارت خودرو کلیک کنید و با وارد کردن شماره پلاک خود از وضعیت کارت ماشین آگاه شوید. در صورت عدم ورود به سایت، می­توانید از طریق تماس با شماره تلفن 021-84470000، کارت خود را پیگیری کنید.

راهور 120 استعلام کارت ماشین

سایت راهور 120 برای راحتی کار مردم و ماموران راهنمایی و رانندگی است. با مراجعه به سایت www.rahvar120.ir می­توانید خلافی ماشین خود را دریافت کرده و اقدام به پرداخت کامل یا اقساطی آن کنید. این سایت تمام اطلاعات مورد نیاز هر راننده را به شما ارائه می­دهد. همچنین می­توانید در این سایت اقدام به رهگیری مرسولات سازمانی از جمله کارت شناسایی ماشین خود کنید.

سامانه پیگیری کارت هوشمند خودرو و راننده

برای صدور کارت هوشمند ماشین شما باید مدارکی از جمله تصویر و اصل شناسنامه، کارت ملی، سند مالکیت ماشین و کارت مشخصات آن را ارائه دهید. شما می­توانید با مراجعه به سیستم جامع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای، به‌راحتی کارت هوشمند راننده را پیگیری کنید. برای این کار به سایت smartcard.rmto.ir مراجعه نمایید.

نمونه­ای از کارت هوشمند رانندگان
نمونه­ای از کارت هوشمند رانندگان

صدور کارت ماشین جدید

مدارک مورد نیاز برای این کار کارت ملی و شناسنامه صاحب خودرو خواهد بود. سند صادرشده از سوی راهور ناجا و همچین سند فروش کارخانه شرکت سازنده خودرو از دیگر مدارک مورد نیاز شماست. سپس صاحب خودرو باید آگهی مفقود شدن کارت ماشین خود را در روزنامه کثیرالانتشار نشر چاپ کند. در این متن منتشرشده شما باید توضیحاتی را درمورد گم شدن شناسنامه مالکیت ماشین دهید.

شما باید صبر کنید تا از تاریخ انتشار شما باید 10 روز بگذرد. در آخر باید مسئولیت کامل این فرآیند را قبول کنید. درصورت عدم پیدا شدن کارت، برای شما الزامی است که هزینه صدور المثنی کارت ماشین را پرداخت کنید و پس از احراز هویت، اطلاعات کارت ماشین شما به­صورت المثنی صادر می­شود.

جمع­ بندی

همراه نداشتن کارت شناسایی ماشین خود، برای شما به این معنی است که شما مالک خودرو نیستید. بنابراین توصیه می­شود که در همه حال و همیشه رانندگان محترم کارت ماشین و حتی گواهینامه و بیمه شخص ثالث خود را همراه خود داشته باشند تا از ایجاد هرگونه مشکل جلوگیری کنند. همراه نداشتن موارد ذکر­شده باعث هزینه­های سنگین جریمه، توقیف خودرو و دیگر مشکلات خواهد شد. پس با توجه به تمام نکات گفته شده هرچه سریع­تر اقدام به دریافت کارت ماشین کنید و از رانندگی ایمن خود لذت ببرید.

4/5 - (2 امتیاز)
شاید دوست داشته باشید بخوانید:  خدمات شرکت اجاره خودرو در تهران؛ سورنا سیر
برنامه تست آیین نامه 1402

آزمون شبیه سازی شده که می توانید قبل از ازمون اصلی خودتان را محک بزنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا